Houten is verkeersveilig

woensdag 17 april 2019 Maarten Reith 1 reactie 199x gelezen

Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit en met Petra van Ingen, beleidsmedewerker Verkeer en verkeersveiligheid van de gemeente Houten.

Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit en Petra van Ingen, beleidsmedewerker Verkeer en verkeersveiligheid van de gemeente Houten.

Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit en Petra van Ingen, beleidsmedewerker Verkeer en verkeersveiligheid van de gemeente Houten.

Hoe verkeersveilig is de gemeente Houten?

Petra: "Door het unieke verkeerssysteem en de relatief lage ongevallencijfers krijgt Houten van mij een hoog cijfer voor verkeersveiligheid. Het autoverkeer rijdt in Houten via de rondweg waardoor je in de wijken alleen bestemmingsverkeer hebt. Voor (brom-)fietsen en voetgangers zijn speciale paden aangelegd die door heel Houten lopen en uitkomen in het centrum. Scholen en andere openbare voorzieningen liggen direct aan deze paden waardoor de zwakkere verkeersdeelnemers veilig hun bestemming kunnen bereiken."

Liselot: "Houten is zeker verkeersveilig. Binnen de rondweg hebben wij een goede infrastructuur. Natuurlijk zijn er altijd plekken waar het beter kan, daar blijven we aan werken. Regionale verplaatsingen vinden vooral buiten de rondweg plaats. Onze ambitie is de realisatie van goede en veilige regionale fietsverbindingen."

 

Wat zijn uw zorgen over de verkeersveiligheid?

Petra: "Wij zien in Houten een toename van verschillende vervoermiddelen, zoals de elektrische fiets, de speedpedelec, golfkarren et cetera, die zorgen voor grotere snelheidsverschillen op de fietspaden. Vooral de zwakkere verkeersdeelnemers voelen zich op sommige locaties in Houten onveilig. Het is moeilijk om dit gevoel weg te nemen. Daarom gaan wij vaak met de bewoners in gesprek en ter plekke kijken."

Liselot: "Petra benoemt de opkomst van de verschillende vervoermiddelen, ik ben vooral benieuwd naar hoe deze veranderingen zich ontwikkelen in de toekomst. Vragen die ik heb zijn: welke nieuwe verkeersdeelnemers gaan wij de komende jaren tegenkomen op de fietspaden, hoe gaat dat samen en hoe kunnen wij ons daar goed op voorbereiden."

 

Welke verkeersveiligheidsaanpak uit uw gemeente verdient navolging in andere gemeenten?
Petra: "De aanpak ‘Hard rijden in de straat’ vind ik een goede actie. Bewoners doen een melding bij de gemeente als zij vinden dat er in hun straat te hard wordt gereden. Samen met hen pakken wij dit dan op. Naast het gebruik van campagnemateriaal van Nijntje, mogen bewoners bij gedragsmaatregelen ook zelf met ideeën komen."

Liselot: "Wat mij betreft verdienen de keuzes die wij hebben gemaakt bij de inrichting van Houten voor de infrastructuur navolging: de duidelijke scheiding tussen verblijfsgebieden en verkeer en de aparte fietsinfrastructuur in de groene zones. Hier kom je geen auto tegen en het is zo stil dat je de vogels hoort fluiten. Zelfs in het centrum!"

 

Is er voldoende kennis over verkeersveiligheid beschikbaar?
Petra/Liselot: "Er is voldoende kennis beschikbaar voor gemeenten via allerlei kennisinstellingen. Ook door samenwerkingen tussen gemeenten, zoals wij in de U10, wordt veel kennis gedeeld."

 

Hoe houdt u uw eigen verkeersveiligheidskennis op peil?
Petra/Liselot: "Onze kennis houden we op peil door het lezen van vakliteratuur, deel te nemen aan landelijke pilots, het bezoeken van congressen en bijeenkomsten en de samenwerking met andere gemeenten en provincie."

 

Wat is uw droomproject op het gebied van verkeersveiligheid?

Petra: "Een droomproject heb ik niet. In Houten neemt de tevredenheid over de verkeersveiligheid elk jaar weer toe. Afgelopen jaar steeg het cijfer van een 7,4 naar een 7,8. Mijn ambitie is om volgend jaar boven een 8 te scoren. Wie mij daarbij wil helpen mag mailen naar gemeentehuis@houten.nl. Want er staat een vacature bij ons open voor een medewerker Verkeer."

Liselot: "In juni organiseren wij een week lang het Fietsfeest. Wij zijn vorig jaar weer verkozen tot Fietsstad van Nederland. Dit willen wij vieren met de bewoners en daarnaast willen we aandacht besteden aan het stimuleren van fietsen. Kom vooral langs om Houten te ervaren of voor een van onze activiteiten tijdens het Fietsfeest: fiets-’m-d’r-in, fietstochten, fietsmarkt, theateravond of inhoudelijke bijeenkomst in het fietscafé. Meer informatie vind je op www.houten.nl."


Reacties

Reacties

Fietsersbond Zeeuws Vlaanderen 19/04/2019 12:39

Dan rest denk ik maar 1 ding ; een max. snelheid invoeren op de fietspaden binnen de bebouwde kom.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wegdromen

De gemeentelijke verkeerskundige. Een duizendpoot, generalist én specialist tegelijk. Maar vaak ook een wat onzichtbare positie in de gemeente. In deze rubriek zoekt Verkeerskunde de verkeerskundige op.

Eerdere Wegdromen - Verkeerskunde

Eerdere Wegdromen

Overige wegdromers

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.