Klaas-Jan Gräfe, gemeente Nijmegen

vrijdag 27 oktober 2017 Guus Puylaert 0 reacties 191x gelezen

Steeds meer mensen wonen in de stad. De Rijksoverheid vindt het belangrijk dat inwoners van steden gezond kunnen wonen, werken en ontspannen. Hierbij horen onder andere een betere luchtkwaliteit, weinig geluidsoverlast en een slimme en gezonde inrichting van de stad. Met het programma Slimme en Gezonde Stad zoekt het ministerie van IenM samen met zes pilotsteden naar slimme oplossingen hiervoor. Schoner verkeer en vervoer is een instrument om een stad gezonder te maken. Flankerend wordt ingezet op positieve beïnvloeding van gezonde leefstijlen en meer bewegen: lopen, fietsen, urban sports, gaming enzovoort. 
 
In 2017 volgt Verkeerskunde de zes pilotsteden: Groningen, Eindhoven, Nijmegen, Schiedam, Rotterdam en Utrecht. In deze aflevering: Nijmegen.
Klaas-Jan Gräfe staat op het stationsplein. Station Nijmegen is een druk multimodaal knooppunt, met een van de drukste fietspaden van Nederland. Op termijn wil Nijmegen de actuele bezettingsgraad van de grote fietsenstallingen tonen op dynamische borden langs de belangrijkste fietsroutes.

Klaas-Jan Gräfe staat op het stationsplein. Station Nijmegen is een druk multimodaal knooppunt, met een van de drukste fietspaden van Nederland. Op termijn wil Nijmegen de actuele bezettingsgraad van de grote fietsenstallingen tonen op dynamische borden langs de belangrijkste fietsroutes.

Nijmegen is een van de pilotsteden Slimme en Gezonde Stad. Waarom? 

"Wij vinden het heel belangrijk dat Nijmegen een aantrekkelijke stad blijft om te wonen, te winkelen en te werken, ook als de stad verder blijft groeien. Een leefbare én bereikbare stad waar de mens centraal staat en niet de auto. De technologische mogelijkheden om dit op een slimme manier te bereiken, worden steeds groter en daar spelen we graag vroegtijdig op in. In 2018 zijn we European Green Capital en willen we daar een extra impuls aan geven."

 

Hoe geeft Nijmegen handen en voeten aan ‘slim en gezond’? 

"We doen een hoop niet-verkeerskundige projecten, zoals burgers betrekken bij het meten van de luchtkwaliteit, het instellen van een roetnorm en het bevorderen van schonere binnenvaart. Op verkeersgebied stimuleren wij het fietsgebruik. In 2016 waren we beste fietsstad van Nederland en in 2017 organiseerden we het internationale fietscongres Velo-city. Tijdens het Nationaal Fietscongres is recent de F10 opgericht met steden die de fiets een extra impuls willen geven. Het streven is om het aantal fietskilometers met 20 procent te laten groeien tussen 2017 en 2027. Uiteraard heeft Nijmegen zich daarbij aangesloten. Als je ziet hoe druk de fietspaden nu al zijn, wordt dat een behoorlijke uitdaging, maar het is essentieel voor een gezonde stad, net als het weren van snorfietsen van het fietspad. Slimme maatregelen waar we aan werken zijn onder meer ‘talking traffic’, waarbij verkeerslichten veel beter inspelen op het actuele verkeersaanbod, en de eerste voorzichtige stappen op het gebied van Mobility as a Service. Ten slotte zetten we sterk in op gedragsverandering, samen met stakeholders in de stad."

 

Wat zou uw ‘slimme en gezonde’ ideaal zijn als het gaat om mobiliteit? 

"Nijmegen is nu al een heerlijke stad om te wonen en te verblijven. Mijn ideaal is dat we dat, ondanks de groei van de stad, verder kunnen verbeteren. Dat we een goed bereikbare stad zijn waar fietsen en lopen de meest logische keuzes zijn en er voldoende goede alternatieven zijn voor individueel autobezit. Zelf heb ik al het goede voorbeeld gegeven door mijn auto de deur uit te doen."

 

Wat is uw SGS-droomproject? 

"Mijn droomproject is dat Mobility as a Service op grote schaal wordt uitgerold met schone voertuigen, zodat het individueel autobezit drastisch naar beneden kan. Hierdoor kan de ruimte voor geparkeerde auto’s weer terug naar de bewoners. Mensen kiezen dan op basis van realtime-informatie vaker voor de fiets en schoon openbaar vervoer en als ze echt een auto nodig hebben, kunnen ze gebruikmaken van een elektrische auto. Het zou mooi zijn als verhuurders van deelauto’s een gevarieerd assortiment aanbieden, zowel kleine auto’s als familiewagens."

 

Eind 2018 zou ‘slim en gezond’ geïntegreerd moeten zijn in de gemeentelijke werkwijze. Hoe? 

"Dit doen we door nog integraler samen te werken met alle disciplines van zowel het fysieke als het sociale domein. Slim en gezond vormen een randvoorwaarde binnen alle beleidsvelden."

 

Wat merken de inwoners eind 2018? 

"Heel 2018 staat Nijmegen in het teken van European Green Capital. Zowel voor professionals als inwoners organiseren we diverse activiteiten. De oversteek van onze singels is dan verbeterd voor langzaam verkeer, de snelfietsroute Cuijk–Nijmegen is geopend, de ringstraten in het centrum zijn heringericht tot fietsstraat en de bereikbaarheid van de campus Heyendaal is verbeterd door een pakket van maatregelen dat we met alle partners hebben ontwikkeld."

 

Welk ander SGS-project volgt u? 

"Utrecht heeft vergelijkbare uitdagingen en visies. Het is inspirerend hoe de gemeente de gezondheid van de inwoners structureel als uitgangspunt neemt. Wij volgen Utrecht dus met veel interesse."

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wegdromen

De gemeentelijke verkeerskundige. Een duizendpoot, generalist én specialist tegelijk. Maar vaak ook een wat onzichtbare positie in de gemeente. In deze rubriek zoekt Verkeerskunde de verkeerskundige op.

Eerdere Wegdromen - Verkeerskunde

Eerdere Wegdromen

Overige wegdromers

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.