‘Wij vertalen mobiliteitstransitie naar de praktijk’

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 82x gelezen

“Verkeerskundigen en planologen hebben niet het organisatievermogen en de didactische vaardigheden om hun beleid en de mobiliteitstransitie rechtstreeks te vertalen naar de praktijk. Wij vullen dat gat.

Shurdon Faneyte, directeur/urbansportsconsulent BMX Fietsschool, Rotterdam.

Shurdon Faneyte, directeur/urbansportsconsulent BMX Fietsschool, Rotterdam.

Na schooltijd leiden we jongeren op de BMX-Fietsclub op van breedtesporters tot topsporters in de wielersport. Daarnaast richten we ons tijdens schooltijden op fiets- en verkeerseducatie voor basis- en middelbare scholieren in Rotterdam en Schiedam.

 

Aanleiding voor deze richting was het overlijden van een jongen, waarbij onvoldoende verkeersvaardigheid een rol speelde. Ik kwam tot de conclusie dat ik met de fietsschool zou kunnen bijdragen aan verkeersvaardigheid.

 

De kleurrijkheid van de BMX-fietssport helpt daarbij. Het zijn leuke fietsen en er hoort leuke kleding bij. Dat spreekt kinderen aan. Mijn ambitie is dat de fietsschool onderdeel wordt van het op te richten Urban Sports College. Ik heb al een leerlijn geschreven voor urbansporttrainers, waarbij fiets- en verkeerseducatie een onderdeel is.

 

Deze studenten gaan vervolgens verkeerseducatieles geven in de praktijk. Hiermee bieden we een totaalpakket aan scholen. Ook organiseren we in samenwerking met het Transportcollege in de haven fietsexcursies zodat potentiele leerlingen ervaren dat ze op de fiets naar deze opleiding kunnen fietsen, en later naar hun werk. Ook denken we aan voorlichting over het gebruik van deelfietssystemen.

 

We werken nu twee jaar aan het herintroduceren van het verkeersexamen samen met de gemeente Rotterdam. Brede deelname is het doel dit jaar. Daarna richten we ons op het slagingspercentage.” 

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.