Zeist haalt verkeersregeling weg

woensdag 11 april 2012 163x gelezen

(Copyright: Fietsberaad)

‘Er waren grote twijfels, zouden er geen lange wachtrijen ontstaan?’

 

Centrum Zeist, op het winkelkruispunt Slotlaan - Hogeweg zijn in 2005 de verkeerslichten vervangen door een voorrangskruispunt met brede middengeleiders. Het resultaat: een lagere autosnelheid en een goede doorstroming voor fietsers.

 

Dat het centrumkruispunt in Zeist op de schop moest, was wel duidelijk. In de ‘ouderwetse’ verkeersregeling moesten fietsers en voetgangers vaak nodeloos wachten. De verkeersveiligheidscijfers waren niet schokkend slecht, maar konden wel beter. Arjen Zijlstra, toentertijd verkeerskundig ontwerper in Zeist, nu werkzaam in Cuijk: ‘Een rotonde was een logische oplossing maar daarvoor was te weinig ruimte.’ Uitgangspunt was om de verschillende conflicten zoveel mogelijk apart af te wikkelen. Door op de Hogeweg middengeleiders van ongeveer 6 meter breed aan te leggen, werd de snelheid van het autoverkeer verlaagd en de afwikkelingscapaciteit van het kruispunt flink verhoogd. Zowel automobilisten als fietsers op de kruisende Slotlaan steken nu in twee etappes over. Ook linksafslaande automobilisten en fietsers op de Hogeweg kunnen wachten op het middengedeelte, zonder het doorgaande verkeer te blokkeren. Deze keuze zorgde intern voor flinke discussies. Zijlstra: ‘Er waren grote twijfels. Zouden er geen lange wachtrijen ontstaan?’ DTV Consultants onderzocht het ontwerp en maakte daarbij gebruik van één van de eerste dynamische modellen waarin ook fietsers en voetgangers werden gemodelleerd. Zijlstra: ‘Deze uitkomsten waren positief, er waren dus geen verkeerslichten nodig.’

 

Oogt chaotisch

In de praktijk functioneert het kruispunt goed. Op de drukste momenten staan er drie tot vier auto’s te wachten en enkele fietsers. Linksafslaande automobilisten gaan zowel voor- als achter elkaar langs. Dit is goed voor de doorstroming. Het kruispunt lijkt op een Shared Space-oplossing. Het oogt soms chaotisch, maar de meeste fietsers lijken er geen problemen mee te hebben. Belangrijke ontwerppunten zijn de lage snelheid van het autoverkeer en de ruimte en vrijheid die fietsers krijgen. De fietspaden op de Hogeweg gaan net voor het kruispunt over in fietsstroken. Dat heeft voordelen voor de linksafslaande fietser. Opvallend detail is dat de rijbaan voor het autoverkeer naar de fietsstrook toe buigt. Vaak is dat precies andersom.

 

Meer informatie met veel foto’s en video op: www.fietsberaad.nl/voorbeeldenbank

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.