Zo worden de Nederlandse verkeersborden slim

donderdag 9 maart 2017 Maurits van den Toorn 592x gelezen

Een database met alle verkeersborden in Nederland, zodat de wegbeheerders kunnen zien wat er staat, waar het staat en hoe het staat. Dat laatste kunnen de borden binnenkort zelf melden: in Rijswijk begint een proef met Intelligent Public Space Management.
Sensor met batterij gemonteerd op de achterzijde van een straatnaambord.

Sensor met batterij gemonteerd op de achterzijde van een straatnaambord. (Copyright: Maurits van den Toorn)

HR Groep heeft het initiatief genomen, waarna de industrie die is verenigd in de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) de handen ineen heeft geslagen om te komen tot een landelijke database met alle verkeersborden. De Vereniging Straatmeubilair haakt waarschijnlijk ook aan. Want, zoals Jacques Goddijn, directeur HR Groep, zegt: “Innoveren doe je niet alleen.”

 

Zestien borden per km2

Het samenstellen van zo’n database brengt verrassende zaken aan het licht. Zo blijken er langs de 160.000 kilometer aan openbare wegen in Nederland (voetgangersgebieden en fietspaden meegeteld) zeker drie miljoen verkeersborden te staan. Een nauwkeuriger schatting is lastig, want hoe tel je combinaties van borden? Het komt in ieder geval neer op een gemiddelde van zestien borden per kilometer.

 

Up-to-date

Mooi, zo’n database, maar zelfs met een jaarlijkse update is de actualiteit en daarmee de kwaliteit maar betrekkelijk. Een bord kan in een jaar tijd zijn scheefgezakt, omgewaaid of onzichtbaar geworden achter een uitgegroeide boomtak. Het wordt pas echt interessant als de borden zélf melden dat er iets aan de hand is. HR Groep kan de borden daarom voorzien van sensoren die melden als er iets aan het bord verandert. Het idee daarvoor komt uit Istanbul, waar sensoren werden gemonteerd omdat er vaak borden worden gestolen.

 

 

Slimme sensoren

“Het gaat om smartsensoren op een batterij of op zonne-energie, die tamelijk

‘hufterproof’ zijn en tien tot vijftien jaar meegaan. Zolang er niets met het bord gebeurt ‘slaapt’ de sensor. Pas als het bord in beweging komt, meldt de sensor dat via het netwerk van KPN”, legt Arjen van Dieren uit, IT-directeur van HR Groep.

 

De sensoren kunnen meer, afhankelijk van de wensen van de wegbeheerder. Van Dieren: “Ze kunnen de temperatuur meten en doorgeven als er gladheid dreigt, zodat er op de juiste plekken kan worden gestrooid. Ook kan er een lichtsensor worden gemonteerd in bijvoorbeeld wegwijzers die een seintje geeft als de verlichting het niet of niet goed doet.” De verkeersveiligheid verbetert erdoor en de wegbeheerder kan efficiënter met zijn mensen en middelen omgaan.

 

Foto: Arjen van Dieren opent de sensor bovenop een wegwijzer.

 

 

‘De Slimme Stad’

Het is geen toekomstmuziek: de gemeente Rijswijk gaat het avontuur aan. Op 8 maart gaven burgemeester Michel Bezuijen en VVD-Tweede Kamerlid Barbara Visser het startschot voor het project ‘De Slimme Stad’.

 

Alle verkeersborden en lichtmasten in de wijk de Pauwenhof, in bedrijvenwijk Plaspoelpolder en in het stationsgebied van Rijswijk worden intelligent gemaakt, door ze te voorzien van sensoren en bijbehorende applicaties.

 

De burgemeester is tevreden dat zijn gemeente vooroploopt, samen met de bebordingsindustrie die hiermee de overstap maakt van staal en aluminium naar de digitale wereld.

 

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.