ZoRo busbaan: op de fiets naar snelle bus

maandag 29 april 2013 588x gelezen

Eddie Pelle, RET

Een nieuwe busbaan met minder haltes die ook nog eens verder uit de bebouwde kom liggen. Kan dat goed gaan? In Lansingerland bewijst de succesvolle start van de ‘ZoRo busbaan’ dat dit kan.

In december 2012 is de ‘ZoRo busbaan’ geopend: een moderne, vrijliggende busbaan tussen Zoetermeer en metrostation Rodenrijs. De busbaan loopt grotendeels door de gemeente Lansingerland en is het laatste onderdeel van RandstadRail, waartoe ook HTM lijnen 3 en 4 (Zoetermeer) en RET metrolijn E tussen Rotterdam en Den Haag behoren. Om de voordelen van de nieuwe busbaan maximaal te benutten heeft de stadsregio Rotterdam ervoor gekozen het buslijnennet opnieuw vorm te geven. Een groot deel van de oude, kronkelende busroutes door Berkel en Bergschenhoek, kernen van de gemeente Lansingerland, wordt niet meer gebruikt en veel haltes zijn opgeheven. Daarvoor in de plaats zijn twee nieuwe, snelle en hoogfrequente verbindingen gekomen: lijn 170 van Zoetermeer naar Rodenrijs, en lijn 173 van Bergschenhoek en Bleiswijk naar Rodenrijs. De bussen sluiten goed aan op de metro, zodat een snelle verbinding ontstaat met het centrum van Rotterdam. De haltes langs de busbaan zijn voorzien van alle comfort, waaronder dynamische reisinformatie, SOS noodknop, camera’s en fietsenstallingen.


De Zoro bus als onderdeel van de RandstadRail
Foto: RET

De nieuwe haltes liggen gunstig ten opzichte van fietspaden, maar op grotere afstand van de bebouwing dan de ‘oude’ haltes. Het was dan ook spannend hoe het nieuwe vervoeraanbod ontvangen zou worden. Al de eerste dag viel op, hoeveel mensen de nieuwe haltes wisten te vinden. Dat beeld heeft zich na die tijd bevestigd, en is inmiddels ook in reizigersaantallen zichtbaar.

Op een gemiddelde werkdag in februari 2013, dus 2 maanden na invoering van het nieuwe lijnennet, maken 18 procent méér mensen van de bussen in Lansingerland (inclusief de ‘niet ZoRo’ lijnen) gebruik, dan in februari 2011. Ten opzichte van september 2012 is de stijging zelfs 28 procent. Ook in het weekend is er een toename, van 8 procent op zaterdag en 15 procent op zondag.

Instappers buslijnen Lansingerland, index, februari 2011 = 100


Figuur: CARTO

Veel mensen komen op de fiets. Het geraamde aantal van 20 fietsen bij belangrijke haltes is vanaf de eerste dag ruim overtroffen en varieert nu van 30 (halte Boterdorpseweg) tot 75 (halte Berkelseweg). Het aantal stallingsplaatsen zal verder worden uitgebreid.

Natuurlijk is het nu, 4 maanden na ingebruikname, nog vroeg om conclusies te trekken over het nieuwe openbaar vervoer netwerk in Lansingerland. Maar de eerste ervaringen maken wel wat duidelijk. Dat een helder netwerk met snelle, frequente verbindingen, goed aanslaat. Dat mensen bereid zijn om hiervoor een iets grotere afstand naar de halte af te leggen. En dat fietsvoorzieningen bij zo’n halte dan snel populair worden. Voor de RET reden om het vervoeraanbod nu verder te promoten, met een gebiedsgerichte campagne dit voorjaar.

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.