Meer ruimte voor de fiets op de Zuidas

maandag 3 november 2014 Karin Broer 0 reacties 392x gelezen

Er moet op de Zuidas meer aandacht komen voor de fietser. De fiets staat symbool voor de jonge kenniswerker, het verbetert de concurrentiepositie van het internationale zakendistrict en betere fietsvoorzieningen zijn nodig voor de bereikbaarheid en levendigheid. Moeilijk? Dien een fietsproject in voor het MIRT. Deze en meer boodschappen klonken op het Zuidas-symposium van de Fietsersbond Amsterdam, op 30 oktober.

Stedenbouwkundige Ton Schaap voor de gemeente Amsterdam is ervan overtuigd dat er meer aandacht voor de fiets moet komen op de Zuidas. De komende decennia wordt er fors gebouwd en verbouwd op de Zuidas: woontorens met appartementen, 10.000 nieuwe woningen, nieuwe kantoren, de uitbreiding van het station en extra rijstroken op de A10. Schaap: ‘We zitten nu in een proces van verdichting en groei. Het zal hier steeds meer gaan lijken op de gewone stad, met gewone Amsterdamse straten.’ 

Fietsersbond Amsterdam
Marjolein de Lange van de Amsterdamse Fietsersbond stelt vast dat de fiets bij sommige plannen achteraan lijkt te staan. ‘Ook is de maaswijdte van het fietsnetwerk is 2 à 3 keer zo groot als je zou wensen. Het ZuidasDok, de uitbreiding van station, maakt dat niet beter. De OV-terminal wordt voor fietsers een onneembare vesting. Wij willen een robuust netwerk dat bestand is tegen de groei van het fietsverkeer.’

Ontwerplab
In de workshops ging de discussie deels over hoe je het netwerk voor fietsers kunt verbeteren. Moet je inzetten op fietspaden en op het behoud van de ongelijkvloerse kruisingen die er nu zijn of toch meer de levendigheid van de stadsstraat zoeken. Planoloog Marco Te Brömmelstroet pleitte vooral voor diversiteit (‘niet alle mensen zijn hetzelfde’) en het uitproberen van oplossingen. ‘Zet er een ontwerplab op.’

Fietsproject in MIRT
Op de Zuidas wordt een oplossing voor de fiets bemoeilijkt doordat de (Rijks)plannen voor het station al gevorderd zijn, een fietstunnel erbij is lastig en kostbaar. Fietsersbond-directeur Hugo van der Steenhoven opperde dat het idee zou zijn om een fietsproject voor het MIRT in te dienen en zo de fietskwaliteit van de Zuidas te verbeteren. 

Kenniswerkers fietsen
Volgens Van der Steenhoven hebben de bedrijven op de Zuidas ook een economisch belang bij betere fietsvoorzieningen. ‘Gebieden als de Zuidas, Brainport Eindhoven, TU Delft willen allemaal aantrekkelijk zijn voor jonge kenniswerkers. Dat type werknemer laat zich graag zien op de fiets, het is gezond, en laat zien dat je goed bezig bent. De fiets is een belangrijk tool om je gebied aantrekkelijk te maken voor hoogopgeleide werknemers.’ Lees hier een uitgebreider verslag van de bijeenkomst.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.