Alles maakt geluid in Japan

vrijdag 22 december 2017 Maurits van den Toorn 172x gelezen

Doel van mijn reis is kennismaken met het openbaar vervoer in zoveel mogelijk facetten en dat lukt prima, drie weken lang. Japan is een paradijs voor gebruikers en liefhebbers van het openbaar vervoer. Dat had ik al vaker gehoord en het is ook echt zo. Als gebruiker kom je efficiënt en vlot op je bestemming. Als liefhebber kun je bovendien plezier beleven aan praktisch alles wat er ooit aan vervoermiddelen is bedacht: monorails, magneetzweefbanen, bandenmetro’s, geleide bussen, funiculaires...
Sapporo. De meeste trams in Japan zijn relatief klein en behoorlijk op leeftijd, al zijn ze vaak flink gemoderniseerd.

Sapporo. De meeste trams in Japan zijn relatief klein en behoorlijk op leeftijd, al zijn ze vaak flink gemoderniseerd.

Het verkeerslicht bliept, het treintoilet pingt, de roltrap zegt iets, de lift praat tegen je aan, enzovoort. Het is een van de eerste dingen die me na aankomst in Japan opvallen: bijna alles maakt geluid. Het land heeft een soort auditief behang dat je na een dag of wat amper nog hoort. Ik betwijfel de effectiviteit van die overvloed aan goedbedoelde waarschuwingen, want dat zijn het tenslotte. Maar de effectiviteit van het openbaar vervoer in Japan staat buiten kijf. 

 

Bovenaan de piramide staat Shinkansen, het beroemde hogesnelheidsnet dat nog steeds ontzag inboezemt. Niet vanwege de snelheid, maar door de ongelooflijke efficiëntie waarmee het systeem wordt geëxploiteerd. Een trein wordt na aankomst op zijn eindpunt meteen door een ploeg van wel dertig of meer schoonmakers onderhanden genomen en kan al na een minuut op tien weer op pad. Zo lukt het om op de betrekkelijk krappe infrastructuur een vierminutendienst te onderhouden tussen Tokio en Osaka. 

 

Lees hier het hele artikel.

Reis door de wereld

Nedelandse verkeerskundigen over hun belevenissen in het buitenland

Artikelen 1 tot 5 van 48

1 2 3 4 5 6

  • Enquêteren in Collegno, Turijn Enquêteren in Collegno, Turijn Daar lopen we dan, David, mijn Italiaanse rechterhand en ik, gekleed in ons enigszins oncharmante maar opvallend rode vestje door het park van Collegno, voorstad van Turijn, op... 2 oktober Gerdine Bakker
  • Een uitnodiging uit Berlijn Een uitnodiging uit Berlijn Nederland is in Europa, en ook wereldwijd, koploper in het fietsgebruik van en naar stations. Lange tijd was er weinig belangstelling vanuit het buitenland hiervoor, maar in de... 27 juni Folkert Piersma
  • Retailverkeer in Manchester Als beleidsmedewerker Mobiliteit bij de gemeente Roermond mag ik, omdat Roermond leadpartner is van het Europees project RESOLVE, een paar keer per jaar Europa in. In februari... 25 april Marcel Slofstra
  • Mobiliteitsplanning goes USA Mobiliteitsplanning goes USA Na een lange vlucht van 10 uur land ik op zondag 3 februari rond 12.30 uur op San Francisco International. Het begin van een enerverende week waarin we met... 28 februari Bas Govers
  • Minsk, een rijstrook minder? Minsk, een rijstrook minder? Ons eerste bezoek aan het kantoor van de NGO Minsk Cycling Community (MCC), maakt duidelijk dat onze opdrachtgever een ongetwijfeld beperkt budget niet verspilt aan dure... 19 december André Pettinga & Wim Salomons

Artikelen 1 tot 5 van 48

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.