Smart mobility wordt zichtbaar

woensdag 20 december 2017 Yvonne Ton 84x gelezen

Op het gebied van mobiliteit is er behoorlijk wat veranderd de afgelopen jaren. Die ontwikkeling heeft zich in 2017 nog eens versterkt doorgezet, is de indruk van Patrick Duwel, directeur van verkeerskundig adviesbureau Keypoint Consultancy. Er is meer aandacht voor de fiets en smart mobility gaat nu ook toepassingen opleveren.
Patrick Duwel, directeur van verkeerskundig adviesbureau Keypoint Consultancy

Patrick Duwel, directeur van verkeerskundig adviesbureau Keypoint Consultancy

'De verkeerskundige effecten van de toepassingen die we nu aan het ontwikkelen zijn, zoals Talking Traffic en Mobility as a Service, zullen we het komend jaar gaan zien', verwacht Duwel. Te denken valt aan bewustere manieren van reizen, techniek die ook echt gebruikt gaat worden en meer samenwerking tussen markt en overheid met als resultaat completere diensten. Keypoint draagt bij aan dat laatste door overheden te ondersteunen. Nu zijn overheden nog sterk ingericht op het aanschaffen van spullen in plaats van nadenken hoe je smart mobility kunt laten landen en hoe je goede oplossingen kunt bedenken voor knelpunten als fietsparkeren.' 

 

Een andere verandering die Duwel ziet is meer aandacht voor fietsgedrag. 'Nederland is fietsland nummer 1, maar we misten tot een paar jaar geleden data.' Keypoint is een van de initiatiefnemers van de Nationale Fiets Telweek, waarmee een groot aantal gegevens over routes, snelheden en wachttijden van fietsers wordt gemeten. Met die data kunnen overheden hun fietsnetwerk verbeteren. 'Die data zijn al van grote waarde gebleken. En dat vinden we fantastisch om te zien.' 

 

Drie pijlers onder mobiliteit 

Duwel: 'Smart mobility sluit naadloos aan op ons profiel. Keypoint is ontstaan als ‘traditioneel’ verkeerskundig adviesbureau. Vijftien jaar geleden begon ICT een steeds grotere rol te spelen binnen mobiliteit. Verkeerskunde en ICT waren gescheiden werelden. Nu werken we steeds meer integraal aan oplossingen. Dit geldt ook voor de gebruikerskant, het gedrag.' 

 

De aandacht voor gedrag is net als die voor ICT gegroeid tot een van de vaste pijlers in de activiteiten van Keypoint. Uitgangspunt bij projecten is dat de gebruiker centraal staat. Die gebruiker moet worden aangezet om bewustere keuzes te maken bij het kiezen van zijn gewenste vervoer en hij moet kunnen omgaan met veel informatiestromen. 

 

Duwel: 'Wij hebben geen gedragspsychologen in dienst, maar gedragsingenieurs. Zij maken het concreet en blijven niet zweven in theorieën. Verkeer, ICT en gedrag zijn de drie pijlers die samen het profiel van Keypoint vormen. Veel van de projecten bevinden zich juist op het snijvlak van deze pijlers en worden dus integraal opgepakt. Dat kan ook goed omdat we in een relatief klein team werken waar de adviseurs met de verschillende expertises letterlijk bij elkaar zitten.' 

 

Lees het integrale artikel in PDF-versie.

Inhoud Trends 2018

  • Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Het systeem ‘auto’ loopt tegen zijn grenzen aan. We zijn hoognodig toe aan iets anders en daar zijn de geesten eindelijk rijp voor. Dat ziet ‘mobiliteitsfilosoof’ Kris Peeters als de belangrijkste trendbreuk. In 2018 dus minder werken... 21 december Maarten Reith
  • Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Zes jaar was Jan Bert Dijkstra hét gezicht van het programma Beter Benutten. Dit programma loopt nu af. Hoe kijkt Dijkstra hierop terug? Welke trends nam hij waar gedurende het programma en welke trends zette hij met het programma? 20 december Nettie Bakker
  • De voetganger is een sluitpost De voetganger is een sluitpost In mei kwam er een abrupt einde aan zeven jaar Zwols wethouderschap voor Filip van As. De politieke realiteit was dat Van As zich te weinig gesteund voelde voor zijn duurzaamheidsagenda. Hij kijkt niet met wrok terug. Integendeel, als (vrijwillig)... 20 december Vincent Wever
  • Free Floating Overlast Free Floating Overlast ‘Als je als overheid het aantal auto’s wil beperken door het stimuleren van auto- of fietsdelen, kies dan voor een systeem dat daadwerkelijk het aantal auto’s of fietsen beperkt. Een concept kan nog zo innovatief zijn, bedenk welke ruimtelijke... 20 december De parkeermeneer
  • Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Meer aandacht en meer ruimte voor de voetganger, die trend wordt zeker voortgezet in 2018. De gemeente Amsterdam wacht een spannend jaar: wat gebeurt er met loopstromen als de Noord/Zuidlijn in juli opent? Verder organiseert de stad het tweede... 20 december Karin Broer
  • De opmars van Placemaking De opmars van Placemaking Vakjournalist Derk van der Laan signaleert de trend Placemaking. Hij is zelf een van de ondersteuners van de methode, die in korte tijd enorm is gegroeid. Het gaat om het herinrichten van publieke ruimte zodat bewoners en andere gebruikers hiervan... 20 december Derk van der Laan
  • Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Mensen blijven reizen, zelfs meer. Ook in de krimpgebieden. Daar stappen mensen nu sneller in de auto omdat voorzieningen verder weg zijn, of ze pakken de elektrische fiets. Dat is volgens Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie... 20 december Maarten Reith
  • Individuele fietsbeleving en datafusie Individuele fietsbeleving en datafusie Toegepast wetenschappelijk onderzoek op hbo-instellingen speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. De NHTV ontwikkelde op basis van combinaties van bestaande technologie twee instrumenten voor fietsonderzoek, die verrassend nieuwe... 19 december Leonie Walta
  • Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Niels van Oort (39) is een echte ov-man die onderzoek en praktijk graag combineert. In zijn professionele leven is dat ook terug te zien: hij werkt voor zowel Goudappel Coffeng als de TU Delft. Sinds oktober is hij in Delft druk als kwartiermaker... 19 december Vincent Wever
  • Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Gezonde verstedelijking vraagt veranderingen in mobiliteit en ruimte. Zo zou de overgang naar elektrisch vervoer moeten samengaan met een andere inrichting van de binnensteden, zegt Leendert van Bree. Een inrichting die uitnodigt tot lopen en... 19 december Leonie Walta

Inhoud Trends 2018

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.