Gasthoofdredacteur Wijnand Veeneman

woensdag 11 april 2012 116x gelezen

De grote sprong


Openbaar vervoer moet beter, dat is een mantra dat al decennia opduikt in beleidsnota’s van Europese Unie, rijk, provincies en gemeenten. ‘Openbaar vervoer levert een robuuste bijdrage aan participatie, leefbaarheid, congestiebestrijding en stedelijke ontwikkeling’, staat er dan. Stilstand is achteruitgang en dus moet innovatie helpen.

Uit de krant blijkt dat technische innovatie zelden soepel verloopt en vaak de belofte niet waar maakt. Hybride Phileasbussen kunnen niet eens een hele dag rijden. Nieuwe Sprinters van NS kunnen niet tegen de sneeuw. De OV-chipkaart wordt gehackt. De Noord-Zuidlijn stort bijna in.

In diezelfde krant zijn soortgelijke berichten te vinden rond organisatorische innovatie. Ov-autoriteiten hebben moeten leren hoe ze een busconcessie aanbesteden. De Tweede Kamer heeft moeten wennen aan de nieuwe positie ten opzichte van NS. ProRail en NS leren nog steeds beter samenwerken, terwijl ze al jaren gesplitst zijn.

Misschien werkt het wel zo. We weten goed wat er mis is aan de huidige situatie en willen daar zo ver mogelijk vandaan: een grote sprong dus. Maar grote technische of organisatorische sprongen zijn eigenlijk altijd sprongen in het duister. En vaak land je in het duister verkeerd, er gebeuren dingen die je niet had verwacht. Daarvoor moet je dan corrigeren.

Misschien wordt het tijd dat we innovaties, ook in het openbaar vervoer, meer op die manier gaan bekijken. Gaan nadenken over de onzekerheid die de grote sprong oplevert. Vooraf bekijken of we goed kunnen corrigeren als we ontdekken dat de grote sprong iets anders bracht dan verwacht. Gaan nadenken over hoe we de verwachtingen van de grote sprong temperen, want pas later wordt het echt beter. In plaats van alle hoop te vestigen op die grote sprong.

Grote sprongen zijn nodig. Maar het wordt tijd dat we het gedoe gaan snappen en grote innovaties werkend krijgen.

Wijnand Veeneman
universitair hoofddocent
organisatie en management
TU Delft

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks...
  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...

Artikelen 1 tot 5 van 78

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.