Actueel overzicht van alle werkzaamheden in de openbare ruimte
In de jaren negentig produceerde Andes op basis van een gevectoriseerde database stratenboeken voor in de auto. Anno 2016 is de geografische database van Andes een belangrijk onderdeel geworden van de softwarediensten voor bedrijven en overheden. Salesmanager Rob Huibers: “Naast het koppelen en verrijken van geodata tot bruikbare informatie, kijken we met onze klanten veel meer naar het optimaliseren van hun werkprocessen.” Het bedrijf levert zo een bijdrage aan de ‘Smart City-gedachte’ door bij wegbeheerders processen en professionals met elkaar te verbinden in één centraal platform.
Alle werkzaamheden worden digitaal aangemeld, afgestemd en afgehandeld via één geïntegreerd platform; het LTC-platform. LTC is intussen uitgegroeid tot een landsdekkend platform met meer dan tweehonderd gemeentelijke en provinciale gebruikers. Zo ontstaat een totaaloverzicht van alle activiteiten op de weg van gemeentelijke, provinciale en rijkswegbeheerders. Op basis van open standaarden is deze verkeer- en vervoer gerelateerde informatie te delen met allerlei betrokken doelgroepen. Denk hierbij aan koppelingen met routeplanners, meldkamersystemen en verkeerscentrales. De in LTC ingevoerde gegevens worden real time en automatisch gedistribueerd en zijn daardoor direct zichtbaar voor collega’s, publieke en professionele (weg)gebruikers.
Onlangs is LTC Tijdelijke Verkeersmaatregelen (LTC TVM) gelanceerd. Deze nieuwe softwareapplicatie automatiseert de goedkeuringsaanvragen voor het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen en biedt in één oogopslag een actueel overzicht van alle geplande wegwerkzaamheden. LTC TVM zorgt voor een flinke kwaliteitsslag bij gemeenten en provincies. Via het LTC portaal wordt aannemers gevraagd om zelf de juiste informatie voor de TVM maatregel aan gemeenten aan te leveren. De aanvraag kan hierdoor sneller afgestemd en beoordeeld worden, waardoor de gemeente minder tijd nodig heeft om te reageren. Goedkeuringsdocumenten worden vervolgens automatisch door het systeem opgemaakt en verstuurd.
Als onderdeel van LTC TVM biedt LTC sinds kort ook de App ‘Toezicht en Handhaving’ waarmee inspectieresultaten, controlerondes en afspraken met aannemers op locatie vastgelegd kunnen worden via een mobile device.
Data uitwisseling binnen één centraal platform
Volgens Rob Huibers is er steeds meer belangstelling vanuit zakelijke partijen, vooral op plekken waar veiligheid belangrijk is, zoals grote industrieterreinen. Ook wordt LTC ingezet voor het aanvragen van vergunningen. Netbeheerders en aannemers kunnen na hun KLIC-melding een vergunning aanvragen bij een gemeente voor het uitvoeren van werkzaamheden aan kabels en leidingen. Er komen koppelingen op systeemniveau om de hoek kijken en het gaat niet langer om geodata, maar om het geautomatiseerd verwerken van de meldingen en vergunningsaanvragen en het op basis van Standaard Uitwisseling Formaat (StUF) koppelen met zaaksystemen en facturatiepakketten. Huibers: “Overheidspartijen vinden het steeds belangrijker om het aantal softwareapplicaties te beperken, om zoveel mogelijk gebruik te kunnen maken van één centraal systeem. Met diverse modules zorgen wij ervoor dat verschillende afdelingen beter met elkaar communiceren omdat ze elkaars data kunnen delen. Door aan de achterkant te koppelen, krijgt men zicht op elkaars planning.”
Back to the future
Het ‘oude ambacht’ van het maken van kaarten beheerst Andes overigens nog steeds. Huibers licht toe: “We brachten onlangs het gehele terrein van Schiphol en het industrieterrein van een grote oliemaatschappij gedetailleerd in kaart voor diensten die een oplossing bieden voor het verbeteren van de veiligheid op deze terreinen. Ook ziet het bedrijf nieuwe kansen als het gaat om het leveren en onderhouden van een vectordatabase voor autonoom rijden. “Door een omvangrijk softwareplatform en een flexibel serviceapparaat zijn we in staat om snel te anticiperen op de wijzigingen in het weggennet. Wij bieden data in de vorm van licentievrije datasets waarmee autofabrikanten hun auto’s daadwerkelijk in de live-situatie kunnen laten rijden.”
Andes heeft zich in tien jaar tijd met succes getransformeerd naar een moderne dienstverlener. En heeft nog kansen genoeg. Huibers: “We blijven onze software doorontwikkelen om bestaande en nieuwe gebruikers te helpen met hun eigen processen én met de communicatie met weggebruikers. Ook in het buitenland zien we kansen. Het afgelopen jaar hebben we op dit front onze eerste stappen gezet.”
Lees hier de PDF-versie van het artikel.
Auteur: Geert Dijkstra
Rob Huibers, sales manager Andes
Reactie plaatsen •