Wetenschapsnotities •
Duurzaamheid voor draagvlak MaaS belangrijk
10 nov 2022Mobility as a service (MaaS) alleen bekijken vanuit het perspectief van individueel reisgedrag en potentieel…
Toekomstbestendige bereikbaarheid in brede zin
22 jun 2022Stedelijke mobiliteitsplannen gebaseerd op voorspellingen blijken vaak snel achterhaald. Bovendien gaan ze uit…
Slimme prikkels tussen prijzen en belonen
26 apr 2022Hoe beïnvloed je gedrag van automobilisten met slimme prikkels? Dat was de vraag die centraal stond bij het…
Vervoersarmoede verder in beeld
8 mrt 2022De kans om met vervoersarmoede te maken te krijgen, is het grootst voor mensen met een migratieachtergrond en/…
Economische prikkels hebben effect
15 dec 2021Economisch beleid kan het mobiliteitsgedrag van weggebruikers beïnvloeden. VerDuS-onderzoeker Devi Brands…
Sociale factor beslissend voor fietsstad
8 okt 2021Wat maakt een stad tot een volwassen fietsstad? Onderzoeker Samuel Nello-Deakin (UvA en nu IERMB Barcelona) …
Autonome auto’s: welvaartswinst, maar dat niet alleen
18 jun 2021VerDuS-onderzoeker Francis …
Opbrengst SURF: mobiliteitsinnovaties voor beleidsmakers
21 apr 2021Het VerDuS SURF-programma (Smart Urban Regions of the Future) komt in 2021 tot een einde. Ongeveer een derde…
Automatisch rijden leidt tot andere dagindeling
4 mrt 2021Stel dat we steeds meer in automatische voertuigen gaan rondrijden. Wat betekent dit dan voor onze…
Lopen en fietsen hebben duidelijk effect op geluk
11 dec 2020Masterclass Sturen op Geluk (IenW)
Door: Ymkje de Boer, YMBA Kennis
Is uw gemeente klaar voor MaaS?
19 nov 2020De huidige technologie maakt het mogelijk en reizigers vragen er om: MaaS. Of te wel, real-time en online…
Afwegingskader MaaS: Betrek publieke waarden bij mobiliteit
18 nov 2020Zorgt MaaS werkelijk voor moeiteloos en comfortabel reizen en een mobiliteitsaanbod dat op elk moment van de…