Amsterdam start proef met scooter op rijbaan
De gemeente Amsterdam start een proef waarbij de scooter verhuist van het fietspad naar de rijbaan.
De proef maakt deel uit van het GroenLinks raadsinitiatief ‘Dus niet brommen- Nieuw Scooterbeleid voor Amsterdam’. Dit initiatief bevat 10 voorstellen om de scooterproblemen drastisch te verminderen.
In het initiatief worden ook afspraken gemaakt met de verkoopbranche over het opschonen van het vervuilde scooterpark en gaan de politie en gemeente samenwerken om met voorlichting en handhaving het hoge aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen. Daarvoor is al onder andere de campagne ‘Slow Riders’ gestart.
Scooter op de rijbaan
GroenLinks wil het liefst de scooter (de snelst groeiende verkeerscategorie) naar de rijbaan verplaatsen, met bijbehorende helmplicht. Maar omdat gemeenten zelf geen helmplicht kunnen invoeren, wordt de proef met de scooters naar de rijbaan gehouden in 30km-zones waar zonder helm op de rijbaan kan worden gereden.
De proef met scooters naar de rijbaan wordt uitgevoerd in 30-kmgebieden met een vrijliggend fietspad. Ook wordt onderzocht of de fietspaden op de hoofdfietsroutes over 50-km-straten kunnen worden verbreed, waar mogelijk naar >
Vervolgonderzoek
Amsterdam wil dat het rijk vervolgonderzoek doet naar onder meer het verplaatsen van snorscooters naar de rijbaan, in combinatie met helmplicht, ?en strengere landelijke handhavingnormen voor (snor)scootersnelheden.
Auteur: Joske van Lith

De gemeente Amsterdam start een proef waarbij de scooter verhuist van het fietspad naar de rijbaan.
Reactie plaatsen •