'Autofabrikanten frustreren productie van schone voertuigen'
Volgens het in Brussel gevestigde milieu-instituut Transport & Environment stellen autofabrikanten de introductie van schone, hybride en elektrische voertuigen uit, om eerst hun dieselvoorraad te kunnen slijten. Dit schrijft het AD.
In 2021 moeten fabrikanten de gemiddelde CO2-uitstoot van hun personenauto's terugbrengen tot 95 gram per kilometer, zo schrijft de krant. Volgens Transport & Environment liggen alle serieuze automerken - met uitzondering van Fiat - op koers om die doelstellingen te halen met de komst van een reeks nieuwe elektrische modellen.
SUV's
Volgens het milieu-instituut konden deze voertuigen echter al eerder worden gelanceerd, maar vertragen fabrikanten de boel om op die manier hun winst te maximaliseren met bestaande SUV's en diesels.
CO2-uitstoot
Uit een analyse van de 50 best verkopende modellen in Europa bleek dat vorig jaar slechts zes modellen - oftewel twaalf procent van deze populaire auto's - een volledige model-upgrade had gekregen. Dat is veel minder dan gemiddeld. Ook zijn er vorig jaar maar heel weinig nieuwe plug-in hybride of elektrische voertuigen gelanceerd. Volgens het instituut is dat de ware reden dat vorig jaar voor het eerst in tijden de CO2-uitstoot voor het eerst in tien jaar weer is toegenomen.
Schaamteloos
Greg Archer, directeur schone voertuigen bij de milieuorganisatie: ''Autofabrikanten zijn schaamteloos, ze zeuren dat ze hun CO2-doelstellingen niet kunnen halen zeggen dat dit komt door de dalende dieselverkoop, terwijl ze oude, inefficiënte, krachtige SUV's pushen om hun winst te maximaliseren. De consument en het milieu betalen daarvoor de prijs."
Auteur: Pieter Steenbergen

Reactie plaatsen •