Better Place dient verzoek voor liquidatie in
Het ging overigens al langer niet goed met Better Place, het bedrijf lijdt sinds haar oprichting in 2007 verlies.
Renault werkte met Better Place samen om bij elektrische auto’s in een geautomatiseerd proces de lege accu te verwisselen voor een volle accu. Voor dit experiment was de elektrische Renault Fluence Z.E. dusdanig aangepast, dat het verwisselen van de accu kon gebeuren zonder dat daar iemand aan te pas hoefde te komen. Na de installatie in 2009 van het eerste batterijwisselstation in het Japanse Yokohama volgde in 2011 het eerste accuwisselstation van Europa in Kopenhagen. Het accuwisselsysteem zou met name voor Denemarken aantrekkelijk zijn, omdat er in dit land een overschot is aan windenergie, waarmee op elk gewenst tijdstip accu’s te vullen zijn. Momenteel zijn er in dit land 17 accuwisselstations in werking.
Accuwisselstation op Schiphol
Begin september 2012 ging op Schiphol een accuwisselstation van Better Place in werking. Tien elektrische taxi's van TCA, Bios en Connexxion maken sinds die tijd gebruik van het wisselstation, dat zich pal tegenover het Hilton hotel bevindt.
‘Het is spijtig dat Better Place failliet is, want het is een mooie techniek,’ aldus een reactie van Jan Storm, interim manager van het in Rotterdam gevestigde Elektrisch Vervoer Centrum, ‘De verwachtingen waren heel hoog gespannen. Het is overigens de vraag of accuwisselen voor iedereen aantrekkelijk is, voor het woonwerk verkeer volstaat het reguliere opladen met een stekker. Maar voor taxi’s, zoals op Schiphol, werkt zo’n accuwisselstation perfect.’ Of het Nederlandse wisselstation op Schiphol door blijft gaat met haar activiteiten, is nog niet bekend.
Auteur: Joske van Lith

Better Place heeft een verzoek tot liquidatie ingediend bij het Israëlisch gerechtshof
Reactie plaatsen •