Campagne moet motorrijden stimuleren maar heeft weinig aandacht voor verkeersveiligheid
maandag 6 augustus 2018
2 min
RAI Vereniging wil mensen stimuleren om meer op de motor te stappen. Volgens de branchevereniging helpt het om de files rondom de steden te verminderen. RAI Vereniging lanceert daarom de campagne ‘De slimme rijder is een motorrijder’. Met te weinig aandacht voor de verkeersveiligheid zo vindt het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV).
Als één op de tien automobilisten overstapt op de motor, dan neemt het aantal files met veertig procent af. Dat blijkt uitzoek van Transport & Mobility Leuven. Een Belgische enquête onder motorrijders bevestigt deze uitkomst. De tijdwinst met de motor ten opzichte van de auto zou volgens de uitkomsten twintig procent zijn. Volgens RAI Vereniging heeft dat niet alleen een positief effect op de doorstroming, maar ook op de luchtkwaliteit omdat het verkeer minder lang stilstaat.
‘Heb meer aandacht voor de verkeersveiligheid’
Het SWOV snapt de standpunten van de RAI Vereniging maar mist wel de aandacht voor de verkeersveiligheid. “De campagne is ingegeven vanuit doorstromings- en efficiëntieargumenten en dat is vanuit de RAI Vereniging een begrijpelijk standpunt”, aldus een woordvoerder van het SWOV. “Maar motorrijders hebben in het verkeer een hoger overlijdensrisico dan automobilisten, neem dan ook de aandacht voor verkeersveiligheid mee in de campagne”, zo klinkt het vanuit het SWOV.
Drie doelgroepen
De campagne richt zich op drie doelgroepen: De 'slapende' motorrijders die wel een rijbewijs hebben maar het afgelopen jaar niet meer reden, de potentiele motorrijders die nog geen rijbewijs hebben maar wel interesse hebben in motorrijden en de actieve motorrijders. De imagocampagne richt zich per doelgroep op beleving en efficiency. Er worden verschillende communicatiemiddelen ingezet. De spil is de website www.deslimmemotorrijder.nl.
Als één op de tien automobilisten overstapt op de motor, dan neemt het aantal files met veertig procent af. Dat blijkt uitzoek van Transport & Mobility Leuven. Een Belgische enquête onder motorrijders bevestigt deze uitkomst. De tijdwinst met de motor ten opzichte van de auto zou volgens de uitkomsten twintig procent zijn. Volgens RAI Vereniging heeft dat niet alleen een positief effect op de doorstroming, maar ook op de luchtkwaliteit omdat het verkeer minder lang stilstaat.
‘Heb meer aandacht voor de verkeersveiligheid’
Het SWOV snapt de standpunten van de RAI Vereniging maar mist wel de aandacht voor de verkeersveiligheid. “De campagne is ingegeven vanuit doorstromings- en efficiëntieargumenten en dat is vanuit de RAI Vereniging een begrijpelijk standpunt”, aldus een woordvoerder van het SWOV. “Maar motorrijders hebben in het verkeer een hoger overlijdensrisico dan automobilisten, neem dan ook de aandacht voor verkeersveiligheid mee in de campagne”, zo klinkt het vanuit het SWOV.
Drie doelgroepen
De campagne richt zich op drie doelgroepen: De 'slapende' motorrijders die wel een rijbewijs hebben maar het afgelopen jaar niet meer reden, de potentiele motorrijders die nog geen rijbewijs hebben maar wel interesse hebben in motorrijden en de actieve motorrijders. De imagocampagne richt zich per doelgroep op beleving en efficiency. Er worden verschillende communicatiemiddelen ingezet. De spil is de website www.deslimmemotorrijder.nl.
Auteur: Enno Wigger

Reactie plaatsen •