CROW-kennis over nieuwe technologie en data

donderdag 11 september 2025

Data en nieuwe technologie zijn onlosmakelijk verbonden met de dagelijkse praktijk van verkeer en vervoer. Denk aan verkeersinformatie via apps, die het nodige vraagt van wegbeheerders. Om hen te helpen ontwikkelt en verspreidt CROW praktische kennis.

 

De laatste stand van zaken op het gebied van slimme mobiliteit biedt de Monitor Smart Mobility van het ministerie van IenW, op de Smart Mobility-website van CROW. De opmars van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zet door. Dit zijn systemen die de bestuurder ondersteunen, zoals automatisch remmen en snelheidsassistentie. Ze dragen bij aan de verkeersveiligheid, maar het kennisniveau onder gebruikers is laag. Zo weet 31% van de gebruikers niet dat hun auto over een automatisch remsysteem beschikt. Opvallend is de lage tevredenheid over de waarschuwende Intelligente Snelheidsassistent (ISA), vooral vanwege onterechte waarschuwingen. Om de betrouwbaarheid te verbeteren, werkt IenW samen met onder meer Euro NCAP aan betere datakwaliteit en praktijkgerichte tests, die in 2026 ingaan.

Stappenplan voor ISA

CROW helpt overheden om hun wegennet fysiek en digitaal op orde te krijgen met het ISA Stappenplan voor wegbeheerders. Intelligent Speed Assistance is sinds juli 2024 verplicht in nieuwe auto's. De verantwoordelijkheid voor de werking van het systeem ligt bij de voertuigproducenten, maar die moeten wel kunnen vertrouwen op correcte bebording en nauwkeurige data van overheden. Het stappenplan biedt een methodische aanpak. Na onderzoek naar de werking van ISA binnen het netwerk van de wegbeheerder volgt een structureel verbeter- en evaluatietraject.

Verbetertrajecten ISA

Meer over verbetertrajecten voor ISA is te vinden in een position paper van de Werkgroep ISA Nederland en CROW-KpVV. De publicatie gaat onder andere over wat een wegbeheerder kan doen om ISA beter te laten werken. Op 17 september hield de Werkgroep ISA Nederland de actiemiddag voor wegbeheerders 'Impact met ISA'. De bijeenkomst in Amersfoort stond in het teken van de implementatie van ISA en de rol van wegbeheerders. Een verslag van de middag is te lezen op de website van CROW. Eerder dit jaar was er al de ISA Demodag om te leren over ISA en over de impact op de verkeersveiligheid.

Automatisch rijden

Een veilige introductie van geautomatiseerde voertuigen is het onderwerp van de CROW-verkenning Wegenclassificatie in relatie tot Automated Driving Systems (ADS). De studie helpt wegbeheerders om hun wegennet voor te bereiden op de komst van geautomatiseerd verkeer, waarbij wegen zodanig zijn ingericht dat ze geschikt zijn voor zowel menselijke bestuurders als voor voertuigen die (gedeeltelijk) zelf rijden. In de studie draait het om de relatie tussen de bestaande Nederlandse wegcategorisering – zoals de Duurzaam Veilig-indeling en GGB+-functieprofielen – en de eisen en mogelijkheden van ADS. Ook in het openbaar vervoer is automatisch rijden een hot topic, zoals bleek tijdens het eerste CROW-kenniscafé over dit thema.

Verkeerslichten en beleid

Overheden zetten verkeerslichten steeds vaker in als beleidsinstrument om bredere maatschappelijke doelen te ondersteunen, zoals duurzaamheid en leefbaarheid. In de verkenning Beleidsmatig regelen stelt CROW voor om sturing te verplaatsen van kruispuntniveau naar traject- of corridorniveau, waarbij de focus ligt op de kwaliteit van verplaatsingen. Door het verkeersbeleid om te zetten in uniforme, meetbare prestaties (KPI’s) wordt het makkelijker om het beleid te realiseren en evalueren.

Realtime verkeersdata

Ben je benieuwd welke eisen Europa stelt aan verkeersdata? In de handreiking Real Time Traffic Information (RTTI) geeft CROW een toelichting op de Europese verordening voor wegbeheerders die sinds 1 januari 2025 van kracht is. Met data kunnen overheden de weggebruikers beter informeren. En met goede snelheidsdata zullen weggebruikers de Intelligente Snelheidsassistent (ISA) eerder accepteren, waardoor de verkeersveiligheid in principe toeneemt. Kwalitatieve realtime data kunnen wegbeheerders helpen bij het behalen van hun beleidsdoelen.

Data en dashboards

Op het gebied van toegankelijkheid van het openbaar vervoer ontstaat een landelijk dekkend datanetwerk waar Samenwerkingsverband DOVA en de databank Nationale Data Openbaar Vervoer (NDOV) samen aan werken. 

Gegevens over het openbaar vervoer stelt CROW steeds meer beschikbaar in de vorm van dashboards, zoals de Staat van het OV, het Dashboard Deur tot Deur en de OV-Klantenbarometer. Met die data kun je zelf presentaties samenstellen. 

Ook op het gebied van duurzame mobiliteit onderhoudt CROW webtools: Duurzaamheidsscore, RMP-monitor, RMP-rekentool, Staat van de Mobiliteitstransitie en de nieuwste aanwinst: de IKOB-rekentool. De laatste toepassing – Integrale Kijk op Bereikbaarheid – laat de effecten zien van mobiliteitsmaatregelen op verschillende groepen inwoners van gemeenten. Daarmee legt de rekentool een relatie tussen brede welvaart en mobiliteit.

E-learning Data en mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsdata op orde brengen en slim inzetten voor betere bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid en samenwerking, leer je tot slot in de gratis e-learningreeks Data en mobiliteitsbeleid. Deze e-learning van DTV Academy bestaat uit zeven modules die beschikbaar zijn via de online leeromgeving van CROW.

 

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief