De verkeerskundige van de toekomst: luisteren, verbinden en blijven leren

woensdag 14 mei 2025

Foto: Shutterstock

Hoe ziet de verkeerskundige van de toekomst eruit? Wat blijft hetzelfde en wat verandert er fundamenteel in het vak? In gesprek tussen verkeerskundigen van verschillende generaties – Job Drenth (nestor bij Antea Group), Jenno Kootstra (Teammanager Verkeer) en Tom van Hal – wordt duidelijk dat het vak steeds meer draait om verbinden, luisteren en het omarmen van complexiteit.  

Binnen de Adviesgroep Verkeer maakt het team van Antea Group de Podcastserie ‘Great Job’. Job Drenth en Jenno Kootstra zetten de opnameschuif wijd open en vragen een collega uit Team Verkeer om Job 8 vragen te stellen die ze altijd al aan hem willen stellen. Luisteren, verbinden, overdragen en begrijpen wordt op die wijze in werkelijkheid gebracht. Met de podcastserie ontstaat een voor iedereen beschikbaar naslagwerk. “Leren van elkaar betekent dat je ook echt luistert. Niet om te reageren, maar om te begrijpen,” aldus Jenno. 

Jenno Kootstra en Job Drenth (r)

Van ingenieur tot verbinder 

Job Drenth begon zijn loopbaan in een ander verkeerskundig tijdperk. “Toen ik begon, was de ingenieur nog heilig,” zegt hij met een glimlach. “Wat de verkeerskundige zei, dát was de waarheid. Tegenwoordig is dat wel anders. De buitenwereld is belangrijker geworden – bewoners, belangenpartijen, politiek. De verkeerskundige moet niet alleen kennis hebben, maar vooral kunnen luisteren, verbinden en meebewegen.” 

Het is een ontwikkeling die herkenbaar is voor Tom en Jenno. Ze werken beiden bij Antea Group in de adviesgroep Verkeer en beschouwen het als een meerwaarde dat zij verschillende perspectieven inbrengen. “Vroeger was je een generalist,” zegt Job. “Je wist van alles wat. Nu zijn we specialistischer, met raakvlakken naar andere vakgebieden zoals ruimtelijke ordening en juridisch beleid. Dat vraagt om samenwerken.” 

Van capaciteit naar kwaliteit 

De inhoud van het vak is de afgelopen decennia ingrijpend veranderd. Waar het in de jaren ’70 en ’80 vooral draaide om capaciteitsuitbreiding – “meer asfalt, meer ruimte voor de auto” – verschuift de focus nu naar kwaliteit van leven, duurzaamheid en efficiënt ruimtegebruik. 

Job herinnert zich de tijd van het Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV), eind jaren zeventig: “Toen was uitbreiding van capaciteit het uitgangspunt. Daarna kwam de kentering: we moesten ineens allemaal met de bus, dat werkte niet voor iedereen. Toen kwam beprijzen in beeld. Inmiddels zoeken we het meer in slimme combinaties: goed OV, deelmobiliteit, en aantrekkelijke infrastructuur voor fiets en voetganger. Het gaat om een breed aanbod.” 

Ook parkeerbeleid is in transitie. “Vroeger ontwierpen we een parkeergarage voor 100% bezetting – liefst nog met een beetje marge,” vertelt Job. “Nu mikken we op 90%, en accepteren we dat het af en toe vol is. Dat is efficiënter en beter voor de leefomgeving. Kijk naar supermarkten: vroeger eisten ze 100 plekken voor de deur, nu zijn ze flexibel – denk aan boodschappen-to-go of binnenstadslocaties.” 

De auto uit het straatbeeld? Niet zo snel 

De roep om een autoluwe leefomgeving klinkt steeds luider – zeker vanuit beleidsmakers. Maar hoe verhoudt dat zich tot de wensen van bewoners? 

“Er is een collectieve wens om de auto uit het straatbeeld te halen,” zegt Job. “Maar als je het aan bewoners vraagt – zeker buiten het centrum – dan willen ze hem het liefst voor de deur. Je kunt wel zeggen: pak de scooter, maar dat werkt niet als je om zes uur op Schiphol moet beginnen en je woont in Haarlem.” 

De toekomst van de auto is ongewis. Elektrificatie is volop gaande, maar de overgang verloopt traag. “De gemiddelde auto rijdt nog achttien jaar rond. Als mensen nu een benzineauto kopen, is die er in 2043 nog,” zegt Job. “De doorbraak van de elektrische auto zal traag gaan, zeker als de overheid niet duidelijk en betrouwbaar is in haar beleid.” 

Ook betaalbaarheid speelt een grote rol. “In kleine kernen is OV vaak niet beschikbaar, zeker ’s avonds of in het weekend. Mensen kiezen dan niet uit luxe voor de auto, maar uit noodzaak,” benadrukt Tom. “Het is niet alleen een kostenverhaal, het is een bereikbaarheidsvraagstuk.” 

De veranderende reiziger 

Een interessante trend is de veranderende relatie tussen mensen en mobiliteit. Bezit maakt steeds vaker plaats voor gebruik. De jongere generatie groeit op met OV-jaarkaarten, deelmobiliteit en thuiswerken. Tegelijkertijd is er een kantelpunt als mensen kinderen krijgen: dan neemt de behoefte aan gemak en flexibiliteit toe. 

“Misschien gaan we ons in de toekomst vooral nog verplaatsen voor recreatie,” mijmert Job. “Werk wordt mobieler, flexibeler. En thuiswerken is sinds corona een blijvertje, al vallen we ook snel terug in oude patronen – nu is het alweer standaard druk op dinsdag en donderdag.” 

Dat meeveranderen is volgens hem cruciaal: “De wereld verandert voortdurend. Als verkeerskundigen mogen we niet vastroesten in oude patronen of verwachtingen. Juist dan missen we de aansluiting bij wat mensen nodig hebben.” 

Meer vragen dan antwoorden 

Volgens Job draait het niet om nieuwe technologie, maar om houding. “Het gaat erom dat je nieuwsgierig blijft. Dat je beseft dat je niet alles weet – en ook niet hoeft te weten. Dat je leert van anderen, verbinding zoekt met andere domeinen, en begrijpt dat het vraagstuk van vandaag een andere oplossing vraagt dan dat van gisteren.” 

Voor Tom en Jenno is het inspirerend om op die manier naar hun vak te kijken. “De verkeerskundige van de toekomst is niet iemand die alle antwoorden heeft,” zegt Jenno. “Maar iemand die de goede vragen stelt. En die de verbinding maakt tussen techniek, gedrag, ruimte en samenleving.” 

Of, zoals Job het zegt: “Soms moet er iets gebeuren om echt te veranderen. Corona was zo’n moment. Misschien komt er straks weer iets op ons pad dat ons dwingt tot herijking. Laten we zorgen dat we dan klaar zijn – nieuwsgierig, verbonden en bereid om mee te bewegen.” 


Het team 

Job Drenth is senior adviseur bij Antea Group en een nestor binnen de adviesgroep Verkeer. Tom van Hal is een jonge verkeerskundige binnen hetzelfde team. Jenno Kootstra is Teammanager. 

 

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief