Dubbele belasting remt Smart Charging
Door oude belastingregels betalen bezitters van elektrische auto’s twee keer belasting over lokaal opgewekte zonnestroom. Dit staat in het rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging', dat accountancy- en belastingadviesbureau Price waterhouse Coopers (PwC) schreef in opdracht van kenniscentrum ElaadNL. Het rapport wordt 1 februari aangeboden aan de Tweede Kamer.
In het innovatieve project Smart Solar Charging in de Utrechtse wijk Lombok worden elektrische auto's overdag opgeladen met stroom uit zonnepanelen in de wijk.Dat voorkomt dat netbeheerders maatschappelijk geld moeten investeren om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen.
Tweerichtingsverkeer
De huidige belastingregels schrijven echter voor dat voor het tweerichtingsverkeer op de elektriciteitskabel twee keer energiebelasting betaald moet worden.
Wanneer de elektrische auto aan de lader staat, wordt lokaal opgewerkte zonnestroom opgeslagen. Daarover wordt belasting betaald. Als de elektrische auto later op de dag gebruikt wordt, wordt wederom belasting betaald over de gebruikte zonnestroom. “Verouderde belastingregels maken smart charging onnodig duur”, is de conclusie van PwC.
Stimuleren innovaties
Om het duurzaam en slim opladen van auto's te stimuleren, willen PwC en LaadNL voor om de belastingregels aan te passen. "Door Smart Charging kunnen we straks allemaal rijden op zon en wind en voorkomen we miljardeninvesteringen in de verzwaring van stroomnetten. Dat moeten we belonen, niet straffen”, aldus Onoph Caron van ElaadNL. Ditis een initiatief van de Nederlandse netwerkbeheerders.
Het rapport 'Fiscale barrières voor Smart Charging' is hier terug te vinden.

Reactie plaatsen •