Extra spitstreinen Emmen-Zwolle door uitbreiding station Emmen-Zuid
ProRail heeft diverse varianten voor de uitbreiding onderzocht. Hieruit bleek de uitbreiding tegenover het bestaande perron de beste optie te zijn voor wat betreft functionaliteit, (exploitatie)kosten en duurzaamheid.
Omwonenden zijn betrokken in het proces. Zij hebben twee varianten aangedragen die ook door ProRail zijn onderzocht. In de eerste variant lag het nieuwe spoor ten zuiden van het bestaande station en in de tweede zou het hele station 170 meter worden opgeschoven. Het bestaande station zou daarbij gesloopt worden. Deze varianten bleken aanzienlijk duurder uit te pakken, vooral qua exploitatiekosten (variant 1) en aanlegkosten (variant 2).
Basisvariant
De basisvariant bleek veruit de beste optie. Provincie en ProRail hebben de omwonenden aangeboden om samen te kijken naar de inrichting van de groenstrook tussen het spoor en de woningen. Dat moet eventuele overlast verminderen.
In gebruik
Zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is, start ProRail met de voorbereidingen en het bouwen. Het extra spoor wordt in december 2018 in gebruik genomen. De kosten voor de uitbreiding zijn geraamd op 10,2 miljoen euro.

Reactie plaatsen •