Forse stijging nieuwe personenauto’s door nieuwe WLTP emissietest
Per 1 september moet de CO2-uitstoot van alle nieuwe personenauto’s in Europa worden vastgesteld volgens de Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure (WLTP). De nieuwe laboratoriumtest benadert meer de praktijkomstandigheden dan de oude NEDC-methode.
Nog één jaar verkoop
Bij de introductie van de Europese eisen aan auto’s, mag de auto-industrie bestaande voorraden onder bepaalde condities nog een jaar uitverkopen. Voor Nederland zijn dat alle NEDC restantvoorraadauto’s die voor 1 juni 2018 zijn geproduceerd. Deze auto’s mogen dan tot 1 september 2019 worden verkocht. De afgelopen maanden hebben automerken de voorraden aangelegd en is er momenteel volop voorraad aanwezig op de markt die tegen de ‘oude’ prijzen mogen worden verkocht.
De NEDC auto’s die na 1 juni 2018 zijn gebouwd en daardoor niet in restantvoorraadregeling passen, moesten voor 1 september 2018 op kenteken zijn gezet. Dit zorgt ervoor dat de afgelopen maand het aantal registraties sterk is toegenomen. In totaal werden in Nederland 41.355 nieuwe auto’s geregistreerd.
Onderzoek
De Nederlandse overheid zegt dat de consument niet gedupeerd mag worden door eventuele negatieve prijseffecten van de nieuwe testmethode. Op dit moment onderzoeken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het ministerie van Financiën samen met RAI Vereniging en BOVAG wat het BPM effect van de WLTP op de Nederlandse markt is.

Reactie plaatsen •