Geavanceerde rijtaakondersteunende systemen kunnen het gedrag van de bestuurder veranderen
SWOV heeft het rapport 'Veiligheidseffecten van rijtaakondersteunende systemen' gepubliceerd. Hieruit blijkt dat van rijtaakondersteunende systemen (ADAS, advanced driver assistance systems) per saldo een gunstig effect op de verkeersveiligheid mag worden verwacht.
SWOV stelt daarbij als kanttekening dat hoe groot dit effect is, sterk afhankelijk is van in welke mate bestuurders hun gedrag aanpassen aan het rijden met deze systemen.
Gedragsverandering
Geavanceerde rijtaakondersteunende systemen kunnen het gedrag van de bestuurder veranderen. Een bestuurder kan bijvoorbeeld ten onrechte denken dat nu het systeem in zijn of haar auto zit, hij of zij zelf niet meer zo goed hoeft op te letten en gemakkelijker onder het rijden andere dingen kan gaan doen.
14 systemen
In de studie is van 14 systemen onderzocht wat er in de literatuur bekend is over het veiigheidseffect. Van elk onderzocht systeem is zowel een globale indicatie over het te verwachten effect gegeven, als bekeken of het systeem op dit moment voldoende ontwikkeld is om gepromoot te worden.
U kunt de studie van SWOV hier lezen.

Reactie plaatsen •