Gebruikersvriendelijk openbaar vervoer door ideeën van reizigers
Agentschap NL heeft onder 300 reizigers ideeën verzameld om het vervoer van en naar stations te verbeteren. Door zwakke schakels op te lossen wordt het openbaar vervoer aantrekkelijker. Veel verbeteringen blijken in de stationsomgeving zelf mogelijk.
De 300 reizigers namen deel aan de zogeheten Nationale Reisvraag. De deelnemers hebben met name behoefte aan adequate weersinformatie als ze onderweg zijn. Een beeldscherm met buienradar in de trein en in de fietsenstalling kan uitkomst bieden. Een van de inzenders stelt in navolging van de OV-fiets een OV-paraplu voor. Verder kan de bewegwijzering in de stationsomgeving beter. Een speciale app of looplijnen naar de tram- en bushalte kunnen dit probleem oplossen. Een andere inzender pleit voor een nooduitcheckpaal voor wie vergeet in de bus of tram uit te checken.
Toepasbare ideeën
Veel van de ingezonden ideeën blijken prima toepasbaar, zoals kleurmarkering in fietsenstallingen, zodat mensen hun fiets sneller terugvinden. ‘Je ziet hoe belangrijk het is om de reiziger zelf te raadplegen’, zegt Klaartje Arntzen, programma-adviseur bij Agentschap NL. Agentschap NL wil diverse partijen zoals gemeenten, vervoerders en bedrijven bij elkaar brengen, zodat de ideeën daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd.
Uitvoering
Uit de ingezonden ideeën heeft een jury een selectie gemaakt van tien genomineerden. De komende twee weken kunnen de genomineerden hun idee verder aanscherpen, in samenwerking met deskundigen op het gebied van openbaar vervoer. Naast een juryprijs is er een publieksprijs, waarvoor gestemd kan worden. De winnaars van de Nationale Reisvraag worden half december bekendgemaakt.
Auteur: Julia Breeuwsma

Reactie plaatsen •