Is de autonome elektrische auto de oplossing voor het mobiliteitsprobleem?
De ontwikkeling naar autonome voertuigen zal slimmer moeten worden ingericht stellen onderzoekers Nicole Stofberg (Universiteit van Amsterdam) en Ananda Groag (shareNL). Ze doelen daarmee vooral op het stimuleren van ritten delen. De lage bezettingsgraad van auto’s is de grootste veroorzaker van files op onze wegen. Studies tonen aan dat het aantal auto’s op de weg met een derde zal dalen als we massaal beginnen met ritten delen. Ook is het zo dat er een gedragsverandering nodig is in hoe wij onze voertuigen ‘consumeren’. Autoritten zullen moeten worden ingeruild voor openbaar vervoer of fiets om het mobiliteitsprobleem te veranderen.
Druk op openbare ruimte blijft
“De transitie naar elektrisch vervoer is een goede stap vooruit”, zegt Stofberg. “Maar de druk op de openbare ruimte zal gelijk blijven, tenzij we de manier waarop wij auto’s consumeren veranderen.” Met de komst van de volledig autonome auto wordt verwacht dat het aantal gereden kilometers alleen maar zal stijgen en dat men niet zomaar bereid is om ritten te gaan delen.
Arcadis en TNO onderzochten ook recent de gevolgen van de komst van de zelfrijdende voertuigen: “Het algemeen beeld is dat zelfrijdende voertuigen, in alle scenario’s, leiden tot een hogere druk op het wegennetwerk en daarmee (in de meeste gevallen) ook tot meer voertuigverliesuren voor weggebruikers. Zelfrijdende voertuigen maken mobiliteit toegankelijker voor een groter publiek als gevolg van lagere kosten, waarbij langere afstanden worden afgelegd.”
Verandering noodzakelijk
Er is een grote verandering nodig om de manier waarop we ons verplaatsen te veranderen. Deze mobiliteitsrevolutie is afhankelijk van drie cruciale trends: transitie naar elektrisch vervoer; ontwikkeling van autonome voertuigen en afname in privébezit auto en een toename in ritten delen. Groag: “De transitie naar de gedeelde, elektrische, autonome auto is haalbaar, mits het in goede banen wordt geleid. Gezamenlijk realistische verwachtingen stellen, een open dialoog houden en de juiste kaders moeten worden vormgegeven.”
Mocht het wel goed ingericht worden, zullen de emissies dalen, de luchtkwaliteit en publieke ruimte in steden verbeteren en we zullen allemaal minder tijd in files doorbrengen.
Auteur: Enno Wigger

Reactie plaatsen •