Landelijke aandacht voor kleurenblindheid
Aanleiding van het interview waren de berichten over de vele automobilisten die beboet zijn voor het negeren van een rood kruis. Noothoven van Goor gaf in eerdere blog voor Verkeerskunde al aan dat voor mensen met kleurenblindheid de rode kruizen boven de rijstroken niet zichtbaar zijn. In de Telegraaf zegt hij dat zolang Rijkswaterstaat het ombouwen van de kruisen niet heeft voltooid, hij zich onveilig voelt op de weg. “Tot ze klaar zijn, moeten mijn bijrijders mij attenderen op een oplichtend kruis.” Onveilig voor hem en andere weggebruikers, zo stelt hij.
Storende verkeerssituaties
De redactie van Verkeerskunde ontving daarnaast een reactie van Hendrik Otten. Hij is zelf kleurenblind en zegt blij te zijn met alle aandacht. Otten stoort zich aan verschillende verkeerssituaties. “Wat mij veelal stoort is dat bij wegenkaarten, manuals en grafieken kleur wordt gebruikt voor uitleg, terwijl dit ook met toegevoegde tekentjes kan. Waar ik mij bijzonder aan erger is de, voor mij veelal niet herkenbare, groenstrook op 80 en 100-kilometerwegen. De groenstrook is milieubelastend, vervagend, onderhoudsgevoelig en kostbaar. Daar komt ook nog kleurverschil bij, afhankelijk van nieuw of bestaand wegdek. Dat zou ook te realiseren zijn met af en toe een kattenoog of andere markering te plaatsen.”
Lees ook:
‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’
Bijna onder de tram
Stel, je ziet geen rood
Auteur: Redactie

Reactie plaatsen •