Levens redden met betere verkeersveiligheidsindicatoren
Er is een meer gestandaardiseerde aanpak nodig voor de bepaling van de voordelen van verkeersveiligheidsinitiatieven, dat blijkt uit een nieuwe studie door het International Transport Forum van de OESO.
Bijna 1,3 miljoen mensen sterven jaarlijks in het verkeer, en tussen de 20 en 50 miljoen mensen raken gewond. Letsel naar aanleiding van een verkeersongeval is de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren tussen de 15 en 29 jaar. Verkeersongevallen kosten landen tussen de 1 en 3 procent van hun BBP. In het licht van deze feiten valt de behoefte aan een effectief verkeersveiligheidsbeleid niet te ontkennen.
Volgens het rapport van ITF kunnen overheden de verkeersveiligheid sterk verbeteren. Door beter gebruik te maken van indicatoren die betrouwbaar de afname van ongevallen, als gevolg van ingrepen in het verkeerssysteem, kwantificeren. Door het gebruik van indicatoren – de zogenoemde Crash Modification Functions (CMF) – kan het risico verminderen van het nemen van beslissingen die weinig of geen invloed hebben op de verbetering van de verkeersveiligheid.
Auteur: Julia Breeuwsma

Reactie plaatsen •