Meer regie op trainingen BSO-bussen

dinsdag 19 december 2023

Het Rijk wil meer uniformiteit en kwaliteit bij trainingen voor (nieuwe) bestuurders van BSO-bussen en zware elektrische bakfietsen zoals bijvoorbeeld kinderdagverblijven en postbedrijven gebruiken. Hiervoor gaat het Rijk samen optrekken met betrokken branches en opleidingsinstituten. 

In juli 2021 maakte het Ministerie van infrastructuur en Waterstaat bekend dat bestuurders van BSO-bussen en elektrische bakfietsen met een gewicht van meer dan 75 kilo in de toekomst een AM-rijbewijs moeten hebben. 

Veel belangrijke competenties vragen om een rijtraining die bijvoorbeeld focust op hoe de bestuurder het voertuig gaat gebruiken. Nu bieden de meeste organisaties zelf al een dergelijke training aan, vaak via een extern opleidingsinstituut. 

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “De bakfietsen waarmee onze post wordt bezorgd en de voertuigen waarin jonge kinderen worden rondgefietst, zijn inmiddels niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Fabrikanten zijn volop bezig om op basis van die bakfietsen weer nieuwe, misschien wel nog betere, voertuigen te maken. Ik vind het belangrijk dat die innovatieve voertuigen veilig kunnen worden gebruikt. Daarom werken we eraan om in de toekomst een bromfietsrijbewijs verplicht te stellen voor BSO-bussen en voor zwaardere elektrische bakfietsen. We gaan nu vanuit het Rijk ook kijken hoe we de rijvaardigheidstrainingen nog beter kunnen maken.”

Leerplan samen vormgeven

Samen met de branche is gekeken welke onderdelen een uniform leerplan moet bevatten. In 2024 gaan het ministerie, de opleidingsinstituten en de branches dit samen uitwerken. Het Rijk wil de expertise van de betrokken opleidingsinstituten benutten en vanuit de branches horen of dit tegemoet komt aan hun behoeften.

Met deze twee partijen wordt ook besproken wat de status van het leerplan moet zijn. Is er behoefte om dit juridisch vast te leggen? Welke punten moeten worden opgenomen in een opleiding, en voor welke punten is het aan de opleiding of branche om die keuze te maken? Hoe kan worden bevorderd dat personen die de zware elektrische bakfiets niet via een organisatie gebruiken, óók zo’n training gaan volgen?
Meer duidelijkheid op de weg

Het ministerie wil zorgen dat alle toegelaten voertuigen technisch veilig zijn en veilig gebruikt kunnen worden in het verkeer. De laatste jaren komen er steeds meer soorten zogenoemde ‘lichte elektrische voertuigen’ op de weg. Dan gaat het bijvoorbeeld over de Segway, de elektrische step en de BSO-bus.

In het najaar van 2024 ontvangt de Tweede Kamer de nieuwe regelgeving die nodig is voor een toelatingskader voor deze voertuigen. Doel is dat dit kader meer helderheid geeft: consumenten weten beter welke voertuigen wel en niet op de weg mogen, fabrikanten weten beter aan welke technische eisen hun voertuigen moeten voldoen en wegbeheerders hebben duidelijkheid over welke voertuigen op hun wegen gaan rijden.

 

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief