Meer samenwerking op Europees spoor
“De spoorwereld is nog te veel op eigen land gericht en veel minder op internationaal vervoer. Dat gaan we anders doen nu”, aldus Eringa, die sinds 15 november leiding geeft aan de Europese infrabeheerders. Vrijdag staat er een bijeenkomst met de Europese Commissie over internationaal treinvervoer op het programma.
Standaardiseren
Het is de bedoeling om daar afspraken te maken om toelatingseisen voor materieel te uniformiseren en systemen te standaardiseren. Ook innovaties zoals het treinbeveiligingssysteem Ertms en Automatic Train Operation spelen daarin een rol. ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom: “Veel concreter kunnen we het niet maken. Een gemeenschappelijk standpunt innemen is een goede basis”.
Tussen de verschillende Europese landen is het nu nog een wirwar aan beveiligingssystemen en spanningsvoltages. Door te zorgen dat overgangen zo makkelijk mogelijk verlopen en de corridors toegankelijk zijn voor dezelfde locs, is er volgens Eikelboom veel terrein te winnen. Vervolgens is het aan nationale overheden en spoorbeheerders om afspraken op lokaal niveau te maken, om grensovergangen verder te versoepelen.
Concurrentie luchtvaart
Eringa gelooft in de groeiende markt van de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig. “Er is een hele nieuwe generatie die graag een alternatief vervoermiddel wil hebben voor het vliegtuig. Zij kiezen voor het comfort en het gemak van de trein én het duurzame karakter.” De slaaptrein noemt hij ook als interessant alternatief voor het vliegtuig op middellange afstand.
Het is alleen de kunst om de reiziger ‘te verleiden’ om de trein te kiezen, zegt hij. “Dat kan op prijs, op comfort of op snelheid. Nu kiezen mensen vaak op de ‘automatische piloot’ voor het vliegtuig en denken dat de trein omslachtig is. En dat terwijl de reistijd van deur tot deur elkaar niet zoveel ontloopt.”

Reactie plaatsen •