Miljoeneninvestering in A’dam CS en Zuid
De investering gaat gepaard met een analyse die NS en ProRail uitvoerden in opdracht van het ministerie van IenW. Daaruit blijkt dat een variant met negen doorgaande perronsporen op station Centraal en zes sporen op station Zuid aansluiten bij de groeiende vervoervraag van, naar en binnen Amsterdam. De regio Amsterdam moet voor 2040 worden voorzien van 230.000 extra woningen en de Randstad krijgt de komende tien jaar te maken met een verwachte groei van 500.000 mensen.
Lees ook: Grotere, maar geen nieuwe stations in A’dam (OV-Magazine)
Station Centraal moet voor 2030 worden klaargestoomd voor een tienminutentrein en Zuid moet een ‘internationale hub’ worden. In het project Zuidasdok werd al rekening gehouden met een vijfde en zesde perron.
Internationaal karakter
Voor de internationale reiziger betekent de uitbreiding van Zuid dat ze straks gebruik kunnen maken van het nieuwe station. Binnenlandse reizigers kunnen straks met verschillende tienminutentreinen hun reis maken naar Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Hier liggen ook kansen om de IC-direct verder door te laten rijden. De reizigers binnen Amsterdam krijgen meer opties doordat vanaf Zuid de Noord-Zuidlijn in gebruik wordt genomen.
Staatssecretaris Van Veldhoven: “Dit doen we met het Programma Hoogfrequent Spoor. Ik ben blij dat ik samen met de regio Amsterdam kan investeren zodat de trein een nog aantrekkelijker alternatief wordt om van en naar Amsterdam te reizen.”

Reactie plaatsen •