Minder treinkilometers door stijging btw
Het KiM heeft het effect van btw-verhogingen op de te verwachten vervoersstromen in het personenvervoer onderzocht. Dit naar aanleiding van een vraag van Stientje van Veldhoven de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als hervorming van het belastingstelsel wil het kabinet-Rutte III de btw-maatregel doorvoeren.
Onzekerheden voor trein, bus, tram en metro
Het aantal reizigerskilometers voor trein, bus, tram en metro neemt naar verwachting met één procent af. Uiteraard zijn deze elasticiteiten omgeven met onzekerheden. De prijselasticiteit voor de vraag naar trein-, bus-, tram- en metrovervoer is -0,36 procent. Het KiM onderzocht de effecten van een btw-verhoging van zes naar negen procent voor diverse vormen van vervoer. De btw-verhoging komt neer op 2,8 procent hogere gebruikskosten voor de trein.
Van vele factoren afhankelijk
Bovengenoemde percentages betreffen het te verwachten geïsoleerde effect van de btw-maatregel op de verandering in het aantal reizigerskilometers. In praktijk is het ov-gebruik afhankelijk van tal van factoren, waaronder de snelheid waarmee verschillende groepen reizigers hun gedrag kunnen aanpassen.
Straattaxivervoer en Waddenveren
Ook andere personenvervoerdiensten werden door KiM onderzocht, waaronder de vraag naar straattaxivervoer en de Waddenveren. Een kwalitatieve analyse duidt erop dat voor deze typen vervoer de vraag beduidend minder afneemt met de stijging van de kosten voor het gebruik ervan. Minder alternatieven voor handen, een groot deel van reizigers dit vervoer incidenteel gebruikt en de kosten dan een marginaal aandeel vormen in de totale kosten van de activiteit worden als redenen genoemd.

Reactie plaatsen •