Minder vertraging op spoor door nieuwe storingsmelder
Op sommige spoortrajecten in Nederland staat er bijna elke kilometer wel een overweg, zoals tussen Zwolle en Amersfoort. Daar zijn 46 overwegen ingebouwd. De huidige storingsmelder geeft de verkeersleiding van ProRail bij een enkele gestoorde overweg nauwkeurig aan welke overweg dit is. Echter, zo gauw er twee of meer overwegen op dat totale baanvak problemen vertonen, moeten per direct alle overwegen op het hele traject als probleemgeval worden behandeld.
Gevolgen storingsmelding
Machinisten krijgen dan opdracht alle overwegen stapvoets te passeren, waardoor de vertraging voor reizigers snel oploopt. Daarbij komt dat het ook langer duurt voordat monteurs bij de juiste overweg zijn. En hoe langer de overweg dicht is, hoe groter de kans dat mensen gevaarlijk gedrag vertonen. Het nieuwe systeem toont de verkeersleider exact welke overweg een probleem geeft. Monteurs kunnen snel naar de betreffende overweg en de machinist kan bij de andere overwegen op normale snelheid rijden.
Trajecten met slimme storingsmelder
Het aantal trajecten met de slimmere storingsmelder wordt van nu 7 naar 16 uitgebreid. Komende maanden wordt het ingebouwd. De nieuwe trajecten zijn: Amersfoort-Zwolle, Utrecht-Den Bosch, Utrecht-Arnhem, Breda-Tilburg, Den Bosch-Eindhoven, Tilburg-Boxtel, Alkmaar-Uitgeest, Zutphen-Arnhem en Almelo-Hengelo. Bestaande trajecten zijn Dordrecht-Willemsdorp, Dordrecht-Stadspolders, Geldermalsen-Elst, Arnhem-Nijmegen, Naarden-Bussum-Hilversum, Zwolle-Meppel en Arnhem-Winterswijk.
Auteur: Julia Breeuwsma

Slimmere storingsmelder kan tot een kwartier reistijdwinst opleveren.
Reactie plaatsen •