NLR doet remproef op kletsnat Twente Airport
Dat is een grote rubberen rechthoekige band die op de start- en landingsbaan wordt geplaats en gevuld wordt met water.
Stortbui
De test volgde op een eerdere ‘waterbakproef’ in 2016 en een proef in 2017 met een Airbus A400. “Vorig jaar voerden we proeven uit met ongeveer 15-16 mm water op de startbaan, dat is vergelijkbaar met een extreme stortbui”, aldus onderzoeker Gerard van Es .
Knopen
“Dit jaar deden we het met de helft van die hoeveelheid, omdat we ook wilden weten hoe een landend vliegtuig zich ‘gedraagt’ op een baan die langdurig wordt blootgesteld aan forse regen. We voerden in totaal 15 runs uit door de waterbak, geremd en ongeremd, met een maximumsnelheid van 107 knopen.”
Veiligheid
Met de waterbakproeven levert NLR een bijdrage aan het verhogen van de veiligheid van landend vliegverkeer wereldwijd.
Auteur: Pieter Steenbergen

Reactie plaatsen •