Parijse tram, succesvolle aanvulling op metro
Aan de zuidzijde sluit de nieuwe trambaan aan op de eerder geopende lijn T3, een 7,9 kilometer lang oost-westtraject dat de zuidflank van Parijs bedient en een overstap biedt op zes metrolijnen. De nieuwe, aaneengesloten tramlijn biedt in zuidwest Parijs, nabij Porte de Versailles, overstap op een sneltramroute, grotendeels aangelegd op een voormalige spoorbaan, die een verbinding vormt met La Défense, in noordwest Parijs, en vervolgens naar Pont de Bezons, in noordwest Parijs. Nieuwe lijnen in aanleg zullen aaneengeknoopt resulteren in een ringtrambaan van circa 70 kilometer lengte.
Sinds 1992 maakt de tram haar rentree in Parijs met als belangrijk doel om de overvolle metrolijnen in hartje Parijs te ontlasten. De Parijse trams rijden frequent en even stipt als de metro. De nieuwe bijna-cirkellijn zal naar verwachting 165.000 passagiers per dag trekken. Dit is tweemaal zoveel als de ‘best-beklante’ tramlijnen in Amsterdam of Brussel. De ontwikkeling van tramlijnen in de Benelux verloopt met horten en stoten. Op dit moment is sprake van een impasse in België en Nederland. Alleen Antwerpen is momenteel nog actief met de aanleg van trambanen. Daarentegen draait de planning en aanleg in Parijs en elders in Frankrijk op volle kracht, ook in crisisjaren. Positief aspect is dat Frankrijk in Alstom beschikt over een eigen, zelfscheppende industrie van rollend materieel.
Nieuwe trams worden geleverd binnen de afgesproken termijn. Enkele weken geleden plaatste Parijs een aanvullende order voor nog eens 107 trams (naast de 106 bestaande), lengte 43,7 m, capaciteit 302 passagiers. Kostprijs 2,5 miljoen euro per rijtuig.
Auteur: Joske van Lith
De superlange Alstom Citadisis tram type 402 met een capaciteit van 300 passagiers in dienst op de onlangs verlengde lijn T3
Reactie plaatsen •