Schieveste: Een Levend Laboratorium voor Duurzame Stedelijke Ontwikkeling

dinsdag 2 september 2025

Beeld: Rijkswaterstaat / Buas

De herontwikkeling van Schieveste in Schiedam laat de uitdagingen en kansen in de Zuidelijke Randstad duidelijk zien. Met plannen voor circa 3.000 woningen moet deze wijk een voorbeeld worden van duurzame stedelijke ontwikkeling. De samenwerking tussen Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid (RWS-WNZ) en BUas heeft geleid tot innovatieve oplossingen die mobiliteit, duurzaamheid en leefbaarheid samenbrengen.

Over de samenwerking

BUas werkt samen met RWS-WNZ in een ‘Learning Community’ met de studenten, waarbij opgaven uit de praktijk gekoppeld worden aan onderwijs. Voor de onderwijsmodule Mobiliteit en Ruimte zijn studenten aan de slag gegaan met de autoluwe ontwikkeling en de ruimtelijke inpassing van Schieveste. Een bijzondere uitdaging, vanwege de hoofdwegen en spoorwegen die er naast lopen. Ook voor Rijkswaterstaat, want deze locatie staat symbool voor verstedelijking die ook op andere locaties in de Zuidelijke Randstad plaatsvindt en invloed heeft op het gebruik van de hoofdinfrastructuur, en waar het woekeren met de ruimte is. Schieveste biedt dus een perfecte ‘test case’ om na te denken over de grote woningbouwopgave en de impact hiervan op ons wegennet. Studenten is gevraagd hoe de locatie kon worden ontwikkeld.

Over Schieveste

Schieveste ligt strategisch tussen de A20 en het spoor, waardoor het gebied te maken heeft met geluidsoverlast en luchtvervuiling. Tegelijkertijd biedt de nabijheid van station Schiedam Centrum en stedelijke gebieden op fietsafstand een kans voor multimodale mobiliteit. De herontwikkeling moet bijdragen aan de woningbouwopgave zonder extra druk op het wegennet. 

Het STOMP-principe staat centraal in de herontwikkeling. Lopen en fietsen krijgen prioriteit, gevolgd door openbaar vervoer en deelmobiliteit, en daarna pas de eigen auto. Op die manier moet een autoluwe wijk mogelijk worden. 

De wensen voor de herontwikkeling: 

  • Autoluwe inrichting: Parkeervoorzieningen worden naar de randen van de wijk verplaatst.
  • Groene daktuinen: Deze dempen geluidsoverlast en creëren ruimte voor recreatie.
  • Mobiliteitshubs: Toegang tot deelauto’s en e-bikes stimuleert duurzame vervoerskeuzes.

Blauwdruk

Schieveste is een voorbeeld van stedelijke verdichting. De wijk combineert wonen, werken en recreëren in één omgeving. Deze aanpak laat zien hoe grootschalige woningbouw en mobiliteitstransities hand in hand kunnen gaan.

De uitwerkingen

De studenten hebben per groepje aanbevelingen gedaan, uitgaande van de basisprincipes uit het STOMP-concept. Alle studenten onderkennen dat het gebied een goede ligging heeft, met sterke ov-verbindingen, maar dat er ook uitdagingen zijn in de vorm van geluidsoverlast van de A20 en de beperkte ruimte in het gebied.

Een greep uit de aanbevelingen:

  • ‘Zorg voor autovrije zones en fietsvriendelijke infrastructuur, met aandacht voor sociale voorzieningen’.
  • ‘Verbeter looproutes, fietsfaciliteiten en investeer in ov-hubs. Functiemenging en voldoende groen zijn essentieel voor de wijk.’
  • ‘Groene buffers zorgen voor een prettige omgeving én voor geluidsdemping. Vergeet ook alternatieve vervoermiddelen niet.’
  • ‘Maak een 15-minuten-stad, en zorg voor zero-emissie last-mile distributie’, ‘
  • Leg brede fietspaden aan, bouw mobiliteitshubs en een geluidswal kan ook multifunctioneel zijn.’
mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief