Vlaams DYNAcity-platform aangeboden aan gemeenten
In het platform linken verschillende (mobiliteits)datasets aan andere data, waardoor nieuwe inzichten en nieuwe mobiliteitstoepassingen ontstaan. Dit platform voor de ontwikkeling van intelligente mobiliteitsdiensten is tot stand is gekomen in samenwerking met Vlaamse steden, gemeenten, mobiliteitsaanbieders en technologieleveranciers.
Daarnaast is het project mede tot stand gekomen dankzij de financiële ondersteuning van het Vlaamse Agentschap Innoveren en Ondernemen en het programma ‘Smart & Connected Mobility’ van het VIM (Vlaams Instituut voor mobiliteit). Het VIM is een competence center van AMS (Antwerp Management School).
Datakoppeling
De stad Gent fungeerde tijdens de ontwikkeling van het platform als testzone. Via haar Open Data portaal stelde de stad allerlei mobiliteitsdata beschikbaar. De projectgroep voegde hieraan data toe uit nieuwe, innovatieve verkeersinformatiebronnen zoals warmtebeeldcamera’s, een carpoolsysteem en zelfs het weer.
Op basis van deze (lokale)data werd een dynamische ‘reisinformatiedienst’ ontwikkeld. Hiermee ontvingen gedurende twee weken 40 proefpersonen voor hun vertrek informatie over de verschillende reistijden per gekozen transportmiddel en route. Een overzicht van alle data, diensten, producten en partners is te raadplegen via een catalogus.
Wedstrijd nieuwe mobiliteitsdiensten
Om aan te tonen dat er nog tal van (mobiliteits)toepassingen mogelijk zijn op het platform, daagden het VIM en stad Gent studenten, ontwikkelaars en startups uit om zelf aan de slag te gaan met de beschikbare data. De deelnemers bestudeerden onder meer de invloed van het weer op ons verplaatsingsgedrag, de bezettingsgraad van een fietsstalling en de invloed van informatie over parkeer- en verkeersdrukte op onze transportkeuze. Thomas Michem van LoQutus kwam als winnaar uit de bus met hun challenge ‘Riding when it rains’.
Steden en gemeenten die zelf met hun data aan de slag willen gaan, kunnen zich hierbij laten begeleiden door het VIM. In eerste instantie zal alle beschikbare informatie in kaart gebracht worden. Vervolgens kan er bekeken worden welke nieuwe diensten er mogelijk zijn. Mobiliteitsdata en slimme sensoren maken het beleid meetbaar en bruikbaar voor analyse. Data worden hierdoor een instrument in intelligent mobiliteitsbeleid, aldus het VIM.
Partners
Be-Mobile, Blue-Mobility, Cambio, De Lijn, Eandis, ENGIE Fabricom, FLIR, FSTR, Imtech Telecom, Informatie Vlaanderen, iRail, Ixor, Kapsch CarrierCom, KULeuven, Mobiliteitsbedrijf Stad Gent & Dienst Data en Informatie, AWV, MOW, Proximus, SAS, Siemens, UGent, Voetgangersbeweging, Waylay.

Reactie plaatsen •