Wettelijk verbod op telefonerend fietsen nabij
Bediening van mobiele telefoons op de fiets leidt tot veel verkeersslachtoffers. Daarom wil minister Schultz van Infrastructuur en Milieu dit verbieden. De wet daarvoor is in de maak, liet zij 12 december in een brief aan de Tweede Kamer weten.
De minister heeft aan verkeersexperts van SWOV, Rijksuniversiteit Groningen en TNO en aan de Expertgroep verkeershandhaving gevraagd, om te onderzoeken of een smartphoneverbod op de fiets mogelijk is. Volgens de verkeersexperts blijkt, dat de bediening van het touchscreen het grootste gevaar vormt. Daarom wil Schultz ook het bedienen van het scherm op een houder verbieden.
Enquête
VeiligheidNL doet onderzoek onder fietsers die op de spoedeisende hulp zijn terechtgekomen. In de enquête die aan deze fietsers is uitgedeeld, is veel ruimte opgenomen voor vragen over smartphonegebruik bij fietsongevallen. Minister Schultz verwacht dat smartphonegebruikers een groot deel van de fietsslachtoffer vormt. Volgend jaar volgen de eindresultaten.
Grootste groep
Uit de verkeersveiligheidsmonitor 2016 van het SWOV bleek al, dat het aantal verkeersdoden onder fietsers de afgelopen tien jaar stabiel is gebleven en het aantal ernstig verkeersgewonden zelfs is toegenomen. In 2015 waren er 21.300 verkeersslachtoffers, waarvan waarvan tweederde fietser.

Reactie plaatsen •