Verkeersveiligheid met lange tanden

donderdag 29 juni 2023

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om een aantal wegen- en vaarwegenprojecten te pauzeren. Drama. Door stikstofproblematiek, stijgende prijzen in de bouw en krapte op de arbeidsmarkt kan een aantal aanlegprojecten op korte termijn niet worden uitgevoerd. Mooi, zou je zeggen, dan komt er geld vrij voor verkeersveiligheid. Maar nee.

Onze minister en verkeersveiligheid: het blijft toch een verstandshuwelijk. Geld uit MIRT wordt de komende jaren besteed aan groot onderhoud en aan vergevorderde projecten. Niet aan een extra tranche het strategisch plan verkeersveiligheid. En dat is niet omdat het zo goed gaat met verkeersveiligheid, helaas.

Het opruimen van grijze wegen met de GOW 30 was al geen onderdeel van 2e tranche subsidie SPV. Is het niet voor objectieve veiligheid dan wel voor subjectieve verkeersveiligheid zou ik zeggen. Wellicht was dat omdat er wordt ingezet op ‘bewezen effectieve maatregelen’. Dat klinkt aannemelijk en is vast wetenschappelijk heel verantwoord, maar het is ook meteen de rem op elke innovatie. Innovatie die hard nodig is om een trendbreuk te maken. Met ‘meer van hetzelfde’ alleen gaan we er niet komen, we zullen ook moeten omdenken om de huidige stijgende trend van verkeersveiligheid te keren.

Op 11 mei schreef de minister een brief aan de tweede kamer dat hij conform motie Kröger CROW aan het werk gezet had, maar... dat hij 30km/u toch echt niet tot norm in bebouwde kom wil maken. Gemeenten zouden immers, in afwijking van CROW, toch maar kunnen kiezen voor sobere inrichting. Hadden we 30 jaar terug niet gekozen voor sober, dan was Duurzaam Veilig nooit van de grond gekomen. De tweede reden: OV en nood- en hulpdiensten zijn beter af met de huidige grijze wegen, volgens de minister. Geen woord van de minister over de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers. Intussen legt de minister de SUV legt geen strobreed in de weg, het is belangrijk dat die legaal 50km/u blijven rijden in de bebouwde kom.

Maar gelukkig sluit de minister zijn brief positief af: gemeentes hebben de wettelijke norm helemaal niet nodig en gemeenten moeten ruimte hebben voor maatwerk. Decentralisatie, de gemeente moet het maar doen. Maar de geest is uit de fles. Veel gemeentes werken aan 30km/u als de norm binnen bebouwde kom. Niet alleen voor verkeersveiligheid, ook voor integrale ruimtelijke kwaliteit in de breedste zin. 

bron: Shutterstock

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief