De top 16 van twee jaar hbo-scripties verkeer en vervoer
In totaal 16 ‘beste’ hbo-scripties zijn ingediend door zes hogescholen in Nederland en Vlaanderen. Uit deze ‘beste scripties van de afgelopen twee jaar’ zijn drie scripties genomineerd voor de VerkeerskundePrijs 2019. Eén scriptie krijgt van de jury een eervolle vermelding vanwege de opvallend essayistisch geschreven verhaal. Op 30 oktober maakt juryvoorzitter, hoogleraar Hans Jeekel de winnaar bekend tijdens het pré-congres van het Nationaal verkeerskundecongres in Hart Beach op Scheveningen.
De genomineerde scripties zijn: ‘Steun voor ADAS, draagvlakonderzoek naar Advanced Driver Assistance Systems op motorfietsen’, door Martijn Ciere van BUAS, ‘De belevenissen van de modelfietser, over het meebewegen van routebeleving bij de netwerktoedeling van fietsers in het MRDH-model’, door Frank de Winter, ook van BUAS, en ‘Verkeersveiligheid senioren’, door Rob Smit van Windesheim Flevoland. Yelena Theyssen van Hogeschool PCVO Limburg/Diepenbeek krijgt een eervolle vermelding voor haar scriptie: ‘Stapvoets verweer, de onderbelichte, maar krachtige voetganger als nieuwe maatstaf.’
Alle scripties
Hieronder een overzicht van alle 16 scripties per opleiding, inclusief de genomineerden en de eervolle vermelding.
Hogeschool PCVO Limburg/Diepenbeek:
- ‘Duurzamer plannen voor een volhoudbare mobiliteit, Mobiliteitsplannen 3.0 voor steden en gemeenten’, door Dirk Dedoncker;
- ‘Evaluatie proces en project fietssnelwegen, Casestudie: F1: Fietsostrade Antwerpen – Mechelen’, door Sara Van Elsacker;
- ‘Stapvoets verweer, de onderbelichte, maar krachtige voetganger als nieuwe maatstaf’, door Yelena Theyssens.
Hogeschool Windesheim Flevoland:
- ‘De tijdelijke Amstelveenlijn hoeft niet onprettig te zijn, onderzoek naar de beleving van bus 55 in de tijdelijke situatie’, door Lilian Bremer;
- ‘Verkeersveiligheid senioren’, door Rob Smit;
- ‘Regelmaat als maatregel, sturen op regelmaat in de Vervoerregio Amsterdam’, door Stef Windt.
NHL Stenden Hogeschool:
- ‘Op weg naar een bereikbaar Hogeland, onderzoek en methode om bereikbaarheid inzichtelijk te maken in Noord-Groningen’, door Boy Boukens;
- ‘Parkeren, nu straks en later, minder geparkeerde auto’s maken meer ruimte voor leefbaarheid’,[deel 2] door Mariska Hooijer;
- ‘Verkeersveiligheid in planstudies, het ontwikkelen en het implementeren van een ongevalvoorspellingsmodel tbv de bepaling van de mate van verkeersveiligheid in het planproces’, door Reinder Boomsma.
BUAS:
- ‘Steun voor ADAS, draagvlakonderzoek naar Advanced Driver Assistance Systems op motorfietsen’, door Martijn Ciere;
- ‘De belevenissen van de modelfietser, over het meebewegen van routebeleving bij de netwerktoedeling van fietsers in het MRDH-model’, door Frank de Winter;
- ‘Beïnvloeding van modal split bij festivals, bezoekersonderzoek voor mobiliteitsmanagement bij festivals’, door Matthijs van Roekel.
Hogeschool van Amsterdam:
- ‘Autoluw ontwikkelen als leidraad voor een betere bereikbaarheid’ door Tom Hartog en Rutger Vreeswijk.
Hogeschool Windesheim Zwolle:
- ‘Vormgeving van het fietsnetwerk, een verkenning en uitwerking van de fietsvisie 2040 van de Fietsersbond’, door Koen Schreurs;
- ‘Met voertuigdata op weg naar een beter onderhouden weg, of is er nog een lange weg te gaan?’, door Pieter Plas;
- ‘Voorrangspleinen buiten de bebouwde kom, onderzoek naar de effecten op verkeersveiligheid en doorstroming’, door Justin Reimink en Martin Wiersum.
Jury
De jury voor de VerkeerskundePrijs 2019 wordt gevormd door: Hans Jeekel, TU/e, Marleen Hovens, CROW, Jan Ploeger, TU/e en vertegenwoordiger van NVC-gastheer provincie Zuid-Holland, Jacob de Vries, Trajan en Erik Brave, Sweco.
Ook benieuwd naar de winnaar?
Woon de uitreiking bij en meld u aan voor het pre-congres of ook voor het congres zelf: zie www.nationaalverkeerskundecongres.nl/aanmelden

Reactie plaatsen •