De gemeente Kampen transformeert station Kampen Zuid dit jaar tot een regionale mobiliteitshub. De locatie aan de Hanzelijn krijgt daarmee een centrale rol in het stimuleren van duurzame vervoerskeuzes binnen de regio, zoals (elektrische) deelfietsen en deelauto's.
Station Kampen Zuid wordt regionale mobiliteitshub

Foto: Shutterstock
De mobiliteitshub in Kampen Zuid moet het overstappen tussen het openbaar vervoer, fiets en deelvervoer laagdrempeliger maken.
Na de zomer komen er op station Kampen Zuid en op zeven andere locaties in de gemeente Kampen elektrische deelfietsen beschikbaar in samenwerking met Deelfiets Nederland. Een gehuurde deelfiets kan bij een van de fietsenstallingen van Deelfiets Nederland weer worden ingeleverd. De gemeente wil het aantal locaties en het aantal deelfietsen de komende jaren verder uitbreiden. Daarnaast komen op de huidige Kiss & Ride-locaties twee elektrische deelauto’s van Greenwheels te staan.
Ook komt er een pakketkluis in het stationsgebied, en wordt Kampen Zuid uitgerust met uniforme bebording, afgestemd op landelijke richtlijnen voor mobiliteitshubs, zodat herkenbaarheid en gebruiksgemak worden vergroot.
Samenwerking en financiering
Bij de ontwikkeling van station Kampen Zuid tot regionale mobiliteitshub werkt de gemeente samen met de provincie Overijssel, ProRail, NS Stations, programmateam Reevedelta en de aanbieders Greenwheels en Deelfiets Nederland. De ontwikkeling is onderdeel van het provinciale programma ‘Ontwikkeling regionale mobiliteitshubs Overijssel’. De provincie Overijssel financiert 75 procent van de investeringskosten, waarmee het project ook financieel stevig wordt gedragen.
Stimulans voor gedragsverandering
De gemeente Kampen hoop dat de hub bijdraagt aan een gedragsverandering onder reizigers. Door alternatieven voor de auto aantrekkelijker en toegankelijker te maken, wordt duurzaam reizen een reëel en logisch alternatief.