Het autobezit in Nederland is de afgelopen jaren langzaam maar zeker aan het verschuiven. Het was vroeger vanzelfsprekend om een eigen auto voor de deur te hebben staan. Nu maken steeds meer mensen gebruik van leaseconstructies of deelmobiliteit. Deze trend past binnen bredere maatschappelijke veranderingen, want hier staan duurzaamheid, flexibiliteit en kostenbewustzijn centraal. Met name in stedelijke gebieden is het bezit van een eigen voertuig niet langer een vanzelfsprekendheid. Deze ontwikkeling heeft niet alleen invloed op individuele mobiliteitskeuzes. Het heeft ook invloed op de inrichting van onze openbare ruimte. Het is dus de hoogste tijd om hier wat meer over te weten te komen. In dit blog kom je te weten hoe het landschap in Nederland verandert door middel van invloeden zoals parkeerdruk.
Meer lease, minder eigendom: wat betekent dat voor parkeerdruk en infrastructuur?

Foto: Shutterstock
Parkeerdruk onder invloed van gedeelde mobiliteit
De traditionele situatie, waarin huishoudens één of meerdere auto’s bezaten die het grootste deel van de dag stilstonden, maakt in toenemende mate plaats voor voertuigen die vaker en efficiënter worden gebruikt. In theorie draagt dit bij aan een lagere parkeerdruk. En dat is vooral het geval wanneer gemeenten actief inzetten op deelmobiliteit. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe uitdagingen. Gedeelde voertuigen, zoals de leaseauto’s via Autonomer, moeten op centrale, toegankelijke plekken beschikbaar zijn. En dat vraagt om een andere vorm van ruimtelijke planning. Locaties voor parkeren, laden en uitwisselen van voertuigen worden belangrijker. Dat is vooral in dichtbebouwde wijken waar de ruimte schaars is.
Mobiliteit vraagt om aanpassing van de ruimte
De infrastructuur in veel woonwijken en stadscentra is nog gebaseerd op individueel autobezit. Deze inrichting sluit niet altijd goed aan op nieuwe vormen van mobiliteit, zoals deelauto’s of kortdurende lease. Er is daarom behoefte aan flexibele oplossingen die meebewegen met veranderende gebruikspatronen. Denk aan:
- Gedeelde parkeerplaatsen
- Laadvoorzieningen die meerdere voertuigen kunnen bedienen
- Plekken waar mensen eenvoudig voertuigen kunnen ophalen of achterlaten
Zonder dit soort voorzieningen bestaat het risico dat nieuwe mobiliteitsvormen niet het gewenste voordeel op het gebied van ruimte opleveren.
Vooruitkijken: infrastructuur in beweging
De toekomst van mobiliteit vraagt om een andere benadering van infrastructuurplanning. Minder privébezit betekent niet per se minder verkeer. Het betekent wel veranderende verkeersstromen en een grotere behoefte aan flexibiliteit. De uitdaging voor overheden: om mobiliteit niet langer alleen in termen van wegen en parkeerplekken te benaderen, maar dit te zien als een dynamisch systeem dat zowel fysiek als digitaal ondersteund moet worden. De inrichting van onze steden en dorpen zal hierin moeten meebewegen.