Een gerichte investering van 2,3 miljard euro in veilige fietsroutes kan in dertig jaar tijd ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden voorkomen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van advies- en ingenieursbureau Sweco, uitgevoerd in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland. De studie onderstreept het grote verbeterpotentieel in de Nederlandse fietsinfrastructuur, met name op drukke trajecten waar gemengd verkeer en smalle fietspaden nu voor serieuze veiligheidsrisico’s zorgen.
Fietsersbond en Bouwend Nederland: veiligheid fietsroutes niet op orde

Foto: Shutterstock
Grote risico’s op gemengde wegen
Een van de belangrijkste risicofactoren is het aantal zogeheten gemengde wegen: trajecten waar fietsers de rijbaan delen met autoverkeer dat snelheden van 50 tot 80 km/u haalt. De snelheidsverschillen vergroten de kans op ernstige ongevallen, zeker bij afslaande automobilisten. Sweco adviseert daarom om op deze wegen waar mogelijk vrijliggende fietspaden aan te leggen.
Het onderzoek laat zien dat sommige gemeenten hier al duidelijke stappen in hebben gezet. Gemeenten zoals Raalte, West Maas en Waal en Achtkarspelen scoren goed doordat zij relatief weinig 50 km/u-gemengde wegen kennen. Aan de andere kant scoort een aantal gemeenten opvallend slecht, waaronder Westerwolde, Valkenburg aan de Geul en Staphorst.
Smalle fietspaden vergroten ongevalsrisico
Ook de breedte van fietspaden blijkt een bepalende factor in de verkeersveiligheid. Fietspaden die één tot twee meter te smal zijn, blijken vaker betrokken bij ongevallen. Gemeenten als Lochem, Haaksbergen en Dinkelland hebben relatief veel van deze smalle paden. Positieve uitzonderingen zijn onder meer Roerdalen, Dongen en Reusel-De Mierden, waar juist bovengemiddeld brede fietspaden voorkomen.
2,3 miljard euro investering
De benodigde investering van 2,3 miljard euro is aanzienlijk, maar de maatschappelijke baten zijn dat eveneens. De besparing op zorgkosten, productiviteitsverlies en schadevergoeding wordt geschat op circa 9,1 miljard euro over dertig jaar. Bovendien draagt een veiligere fietsinfrastructuur bij aan het stimuleren van fietsgebruik, met positieve effecten op gezondheid, duurzaamheid en mobiliteit.
Achtergrond
Eerder brachten Fietsersbond en Bouwend Nederland al een gezamenlijke studie uit over de veiligheid van fietsroutes naar middelbare scholen.