In augustus 2025 zijn in Nederland 26.663 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is een daling van 3 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar (27.404). Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Over de eerste acht maanden van dit jaar komt het totaal aantal registraties uit op 237.909 voertuigen, bijna 4 procent minder dan in 2024 (247.305). Daarmee zet de grillige trend zich voort: na een groei in juli volgde in augustus opnieuw een daling.
Lichte daling registratie nieuwe personenauto's, hybride wint snel terrein

Foto: Shutterstock
Schuivende verhoudingen
Opvallend is de verschuiving in de brandstofmix. Hybride voertuigen winnen snel terrein: in augustus werden er 13.074 hybride auto’s geregistreerd, goed voor bijna de helft van de markt (49%). Dat is bijna 5 procentpunt meer dan een jaar geleden.
Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s daalde licht naar 33,9 procent (9.051 registraties), een min van 0,4 procentpunt. De klassieke verbrandingsmotor verliest verder terrein: benzineauto’s waren in augustus goed voor 15,5 procent, diesels nog slechts 1,1 procent. LPG blijft met 0,4 procent een niche.
Kia blijft marktleider
Kia voert ook in augustus de lijst met meest geregistreerde merken aan, met 2.707 voertuigen en een marktaandeel van 10,2 procent. Toyota en Volkswagen volgen op korte afstand, respectievelijk met 8,4 en 8 procent marktaandeel. Renault en Škoda maken de top vijf compleet.
Bij de modellen staat de Kia Picanto onbetwist bovenaan met 1.110 registraties (4,2%). Opvallend is de tweede plaats voor de Škoda Elroq, een relatief nieuwe elektrische SUV, die in augustus 730 keer werd geregistreerd. Ford Kuga, Toyota Yaris Cross en Toyota Aygo X vullen de top vijf aan.
Elektrische topmodellen: nieuwe spelers dringen door
Binnen het EV-segment was de Škoda Elroq met 730 registraties koploper, goed voor 8,1 procent van alle elektrische registraties. De Kia EV3 (453 stuks) en de Tesla Model Y (438) volgen. Nieuwkomers als de Hyundai Inster en de Renault 5 laten zien dat de concurrentie in dit segment verder toeneemt.