Voordelen van V2G

dinsdag 22 juli 2025

Ard Jonker is expert op het gebied van Vehicle-2-Grid technologie, waarbij elektrische auto’s stroom terugleveren aan het net en zo een bijdrage leveren aan het stabiliseren van de netbelasting. Maar wat is ‘V2G’ eigenlijk en hoe werkt dit? Ard Jonker beschrijft antwoorden op de meest gestelde vragen.

Vehicle-to-Grid (V2G) is het idee dat elektrische auto’s niet alleen stroom kunnen opladen, maar ook terugleveren aan het net. De auto fungeert dan als een rijdende thuisbatterij. Dit noemen we ook wel bidirectioneel laden: energie stroomt in twee richtingen, van het net naar de auto en omgekeerd. Als die stroom alleen naar een huis gaat, spreken we van Vehicle-to-Home (V2H). Bij Vehicle-to-Load (V2L) gebruik je de accu lokaal, bijvoorbeeld voor een koffiezetapparaat. Er bestaan ook termen als V2B (business) en V2X (anything).

Wat zijn de voordelen van V2G?

Kostenbesparing: Door te laden bij lage tarieven en terug te leveren bij hoge, kun je geld besparen.

Netstabiliteit: V2G helpt pieken op het elektriciteitsnet op te vangen en voorkomt dat het net onnodig snel verzwaard moet worden.

Hernieuwbare energie: Overtollige wind- en zonne-energie kan worden opgeslagen en teruggeleverd als het aanbod laag is.

Milieuwinst: V2G zorgt voor efficiënter energiegebruik. Ook kan het de behoefte aan extra thuisbatterijen verminderen.

Slim gebruik van stilstand: Aangezien auto’s 95 procent van de tijd stilstaan, is er volop ruimte om de batterij hiervoor in te zetten.

Stand van zaken

Momenteel kunnen vooral auto’s met een CHAdeMO-stekker (zoals de Nissan Leaf) met een compatibel laadpunt (bijvoorbeeld Wallbox Quasar 1) bidirectioneel laden. Deze technologie werkt via gelijkstroom (DC). Omdat het stroomnet op wisselstroom (AC) werkt, is een zogeheten inverter nodig om stroom om te zetten. Bij AC-laden zit de inverter in de auto, bij DC-laden in het laadpunt. Voor V2G lijkt DC-laden het meest geschikt, ook vanwege internationale verschillen in netspanning. Daarom ontwikkelt de auto-industrie een nieuwe standaard: Combined Charging System (CCS), de Europese opvolger van CHAdeMO. De ISO 15118-20-standaard moet dit regelen, maar is nog in ontwikkeling. Sommige fabrikanten, zoals Renault en Kia, hebben al aangekondigd in 2025 auto’s én laadpunten op de markt te brengen die V2G ondersteunen.

Wat is V2G Liberty?

V2G Liberty is een app die bidirectioneel laden eenvoudig maakt. Je sluit thuis je auto aan en de app regelt de rest: goedkoop laden, duur terugleveren. Hierdoor kan een besparing van meer dan 1.000 euro per jaar op laadkosten worden gerealiseerd.

De app is gekoppeld aan je agenda (zoals Google of iCloud) zodat de auto altijd voldoende geladen is wanneer je hem nodig hebt. De batterij wordt daarbij zo veel mogelijk tussen de 20 en 80 procent gehouden - de ‘happy zone’ - om slijtage te beperken. V2G Liberty is sinds 2021 beschikbaar en telt inmiddels enkele tientallen gebruikers in Nederland, Australië en het VK. Er zijn geen aanwijzingen dat het gebruik van de app leidt tot extra batterijslijtage. Opvallend is dat sommige gebruikers vaker de trein pakken omdat hun auto ondertussen geld verdient met terugleveren. De app wordt verder doorontwikkeld voor meerdere automerken, thuisbatterijen en warmtepompen. Ook is hij voorbereid op een situatie zonder saldering, op basis van ervaring in het buitenland.

Ruimtelijke randvoorwaarden

V2G is vooral interessant voor mensen met een eigen oprit en een dynamisch energiecontract. Ongeveer 30 procent van de huishoudens heeft zo’n oprit. Voor de rest zijn aanpassingen nodig, zoals:
• In sommige gemeenten mag een laadkabel over de stoep worden gelegd – dit zou breder toegepast kunnen worden.
• In appartementencomplexen kunnen laadpunten in parkeerkelders worden aangepast voor V2G.
• Een ander idee is dat gebruikers hun thuiscontract ‘meenemen’ naar een openbaar laadpunt. De Vereniging Elektrische Rijders onderzoekt dit.

Een bijzonder voorbeeld is het project We Drive Solar in Utrecht. Daar worden deelauto’s met V2G ingezet. Omdat reserveringen het gebruik planbaar maken, is er voldoende tijd om de auto’s ook als energiebron te benutten.

Vooruitblik

De EU en het International Energy Agency zien V2G als sleutel voor de energietransitie. Via Taskforce 53 wordt gewerkt aan betere compatibiliteit tussen auto’s en laadpunten. Hoewel het nog enkele jaren duurt voordat volledig compatibele combinaties gangbaar zijn, zijn veel auto’s nu al geschikt en is het vooral een 
kwestie van software-updates.

(Proef)abonnees ontvangen toegang tot de digitale versie van dit dossier en eerdere dossiers.
mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief