‘We zijn nieuwsgierig!’

vrijdag 20 juni 2025

In deze aflevering de visie op Innovatie van Lilian Verkleij, beleidsmedewerker Mobiliteit, gemeente Den Haag.

Zou u de gemeente Den Haag als (technologisch) innovatief omschrijven?

“Absoluut. Den Haag is volop in beweging en innovatie speelt daarin een belangrijke rol. We zijn trots op projecten zoals het Living Lab Scheveningen, waar we in de praktijk experimenteren met slimme technologieën voor een veilige en leefbare stad. Onlangs is de eerste focusflitser van het land in Den Haag geplaatst. Met behulp van slimme computerprogramma’s kan de camera zien of een bestuurder zijn telefoon vasthoudt tijdens het rijden. Maar innovatie is voor ons meer dan technologie alleen. We kijken vooral ook naar de menselijke maat: wat betekenen al die veranderingen voor het dagelijkse leven van mensen en hoe spelen we daar slim op in? Met de pilot ‘Kids voor Niks’ zorgen we er bijvoorbeeld voor dat alle kinderen tot en met 11 jaar in Den Haag gratis met het openbaar vervoer kunnen: jong geleerd is oud gedaan!”

Welke uitdagingen of knelpunten op het gebied van mobiliteit kent Den Haag?

“Den Haag groeit. Tot 2040 verwachten we 100.000 extra inwoners. Dat betekent meer verplaatsingen, terwijl de ruimte schaars is. We willen een stad zijn waar iedereen zich makkelijk en veilig kan verplaatsen, maar dat vraagt scherpe keuzes. In onze Strategie Mobiliteitstransitie 2022–2040 zetten we in op een compacte stad, waarin mensen zich vooral lopend, fietsend of met schoon openbaar vervoer verplaatsen. We willen korte autoritten terugdringen, de verkeersveiligheid verbeteren en de luchtkwaliteit verhogen. Tegelijkertijd houden we rekening met de regionale, landelijke en internationale verbindingen: veel mensen reizen dagelijks van en naar Den Haag. Daarom werken we aan een robuust netwerk van mobiliteitshubs en een toekomstbestendig ov-systeem.”

Dragen nieuwe technologieën bij aan het oplossen hiervan?

“Zeker, technologie helpt ons om slimmer om te gaan met de beschikbare ruimte en mobiliteit beter te organiseren. Denk aan data-analyses en dashboards waarmee we verkeersstromen en bijvoorbeeld parkeerdruk inzichtelijk maken. Ook stimuleren we technologie om duurzame keuzes aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld met deelvervoer. Maar technologie is geen doel op zich: het is een middel om de stad leefbaar, veilig en bereikbaar te houden.”

Werkt uw afdeling hierbij samen met andere afdelingen, organisaties of marktpartijen?

“Samenwerken is onontbeerlijk. De mobiliteitsopgaven kunnen we alleen samen aanpakken. Dat doen we met regionale en nationale partijen, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en marktpartijen, zoals de aanbieders van deelmobiliteit. Maar ook buiten het mobiliteitsdomein zoeken we verbinding. Voor de Netwerkstrategie 2040 hebben we een denktank opgericht met vertegenwoordigers van uiteenlopende organisaties, van vervoerders tot belangenverenigingen. Ook versterken we als pilotstad onze internationale relaties in het EU-netwerk 100 Climate-Neutral and Smart Cities (100CNSC).”

Hoe houdt u uw kennis bij van nieuwe technologieën?

“We zijn nieuwsgierig! We bezoeken geregeld congressen en andere kennisbijeenkomsten, zowel nationaal als internationaal. We organiseren ook zelf kennissessies en gaan op bezoek bij inspirerende projecten. Daarbij kijken we graag over onze stadsgrenzen. ‘Gluren bij de buren’ is niet alleen leerzaam, het maakt ons werk ook leuker! Mobiliteit is uiteindelijk mensenwerk, en juist in het contact met anderen ontstaan de beste ideeën.”

Wat is uw droomproject op dit gebied?

“Technologische innovaties zijn belangrijk, maar wat mij persoonlijk het meest inspireert zijn de initiatieven uit de stad zelf, zoals die in de Fultonstraat. Daar hadden bewoners al jaren een picknickbank op een parkeerplek staan. Die was erg geliefd maar stond er informeel. Nu ligt er op proef een ‘ontmoetingsvlonder’, 
in opdracht van de gemeente. Samen met de bewoners onderzoeken we hoe we er een fijne, uitnodigende definitieve plek van kunnen maken. We leggen bij dit project nadrukkelijk de relatie met de autodeelcoöperatie die in deze buurt heel actief is. En ook dat is een bewonersinitiatief! Door deze groep staan er minder 
auto’s op straat en is er meer ruimte voor groen, fietsen en ontmoeting. De gesprekken die we daar op straat over voeren zijn soms spannend, maar altijd waardevol. Want uiteindelijk gaat het om samen mooie dingen doen voor de stad.”

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief