ACE, automotive-netwerk voor een leven lang ontwikkelen en leren

woensdag 19 juli 2023

Foto: Dave van Hout. Saskia Lavoo, general manager ACE mobility

Saskia Lavoo is general manager bij ACE Mobility, het Automotive Centre of Expertise in Helmond. “We zijn een samenwerking tussen de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) en Fontys hogescholen en het bedrijfsleven. We zijn opgericht dankzij het topsectorenbeleid, waarvoor het ministerie van Economische Zaken geld beschikbaar heeft gesteld om onderwijs en industrie beter te laten samenwerken.”

ACE bestaat nu elf jaar en is een belangrijke speler op het gebied van human capital; op het borgen van kennis en kunde in de automotive sector. “We ontplooien hele sets aan basisactiviteiten met en voor het onderwijs, van basisactiviteiten die studenten in een vroeg stadium kennis laten maken met de industrie tot stages en afstudeeropdrachten. De laatste jaren is dat palet nog breder geworden en richten we ons ook op een leven lang ontwikkelen en leren. We helpen met vraagstukken als hoe om te gaan met de krapte op de arbeidsmarkt én hoe om te gaan met de grote transitie die gaande is in de automotive branche.” 

Grote ontwikkelingen 

“De grote ontwikkelingen die ik zie”, vertelt Lavoo, “gaan over batterijtechnologie, oplaadinfrastructuur, connected en autonoom vervoer. Je merkt daar niet zozeer dat er te weinig mensen zijn, maar wel dat die transitie en de nodige kennis nog niet goed geborgd is in de huidige opleidingen. De kennis om mensen te transformeren is er simpelweg nog niet. Door de juiste partijen bij elkaar te brengen willen we de belangrijke nieuwe thema’s aanpakken. Wat hebben bedrijven nodig, hoe kunnen we in gezamenlijkheid helpen met het doorontwikkelen van kennis?” 

Learning community 

De afgelopen vijf jaar jaar heeft ACE samen met de HAN, Fontys en het bedrijfsleven een actieve automotive learning community opgezet. “Zo faciliteren we echt onderwijs, cursussen en trainingen en halen zo resultaat. Dat gaat ook over een doorlopende leerlijn, samen met de TU Eindhoven en het Summa College in Helmond. De grootste uitdagingen zitten toch in het tekort aan goede mensen, daarom willen we programma’s aanbieden om een leven lang leren te ontwikkelen.” 

Connected en autonoom 

“Vroeger dachten we dat in 2035 connected en autonoom vervoer helemaal ingeburgerd zou zijn”, aldus Lavoo, “maar dat beeld is aan het kantelen. We zijn daar ingetogener in geworden, partijen wachten ook meer af. Zo van, ‘goh, gaan we dat echt doen?’. Niet iedereen is ook overtuigd van de kansen en wenselijkheid van autonoom vervoer. Ik denk niet dat dat per se erg is, maar het is wel vervelend dat we als kennisland achter zijn gaan lopen bij landen als Denemarken en Noorwegen. Onze RDW is van hoog niveau, daar wordt ook op internationaal niveau naar gekeken, maar de strenge regelgeving en de complexiteit van zaken als de Experimenteerwet houden kennisontwikkeling op dit vlak in Nederland wel tegen.” 

Goed op orde

“Ook moeten we de energietransitie goed op orde zien te krijgen, op twee belangrijke thema’s: laadinfrastructuur en batterijtechnologie. Laden in grote en snelle hoeveelheden is echt een uitdaging voor het transport, dat kan ook gewoon nog niet. Daarin zetten we ook in op waterstof. Zo heeft de HAN een waterstofleerlijn. Waterstof wordt echt een aanvulling op batterij-elektrische aandrijving, zeker voor de logistiek en transport.” 

De transitie naar elektrisch vervoer levert ook binnen het onderwijs nieuwe vraagstukken op. “Niet per se op chemie of samenstelling, maar wel op hergebruik. Hoe geven we batterijen een tweede leven? Dat zijn thema’s die nu binnen het hbo heel erg leven, maar waar we eerder als automotive onderwijs niet over hoefden na te denken.”


Over ACE 

Het ACE is een netwerk van een selecte groep bedrijven en organisaties in de Nederlandse automotive-industrie, Fontys hogescholen en de HAN University of Applied Sciences. Toegepaste kennis en onderzoek staan centraal, om zo het bedrijfsleven toekomstbestendig te maken en te houden. ACE wil een optimale aansluiting borgen van praktijkgericht onderwijs en de ontwikkelingen in de beroepspraktijk.  


Deze bijdrage en meer dossiers leest u op verkeerskunde.nl/dossiers 

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief