Alex Oosterveen: ‘Vanuit de toekomst naar nu, zie je minder ‘beren’ dan andersom’
Begin je zo, dan denk je direct minder aan allerlei belemmeringen of andere ‘beren’ onderweg, zoals: de wet staat niet toe dat e-bikes harder mogen gaan dan 25 km, ondanks wat de markt ontwikkeld op dit gebied. Je hebt de neiging om te denken dat die wettelijke belemmering zal blijven.
Maar hoe lang is dat houdbaar? Kijk je vanuit de toekomst dan ontwikkel je eerder het beeld dat er meer doelgroepen gebruik zullen maken van steeds snellere fietsen. En ook dat ouderen langer fit blijven, maar dan dus ook (nog) meer gevaar zullen lopen als er meer wordt gefietst, op nog snellere fietsen.
Kijk je vanuit dit beeld terug, dan zien je scherper wat je tijdig zou kunnen doen. Misschien de lagere infrastructuur verder downgraden naar fietsroutes. Daar kom je vanuit het traditionele denken minder snel toe. Wat ook opviel is dat je voor een bromfiets een rijbewijs moet halen, maar niet voor een snelle fiets. Ook dat zal op termijn niet houdbaar blijven. Daarom zou je nu bijvoorbeeld al willen zeggen: sneller dan 16 km/uur? Dan een brevet van vaardigheid halen.’

Aanmelden voor de nieuwsbrief
Ontvang één keer per week het laatste nieuws van Verkeerskunde.
Reactie plaatsen •