Elektrisch autodelen met juiste mindset

dinsdag 6 februari 2024

Foto: Shutterstock

'Hebben jullie geen auto?' horen we vaak verbaasd. Ons gezin heeft 2 kinderen, we wonen 20 minuten fietsen van het dichtstbijzijnde intercitystation en we kunnen ons als tweeverdieners best een auto veroorloven. In deze situatie zouden we volgens onderzoek van het KiM ongeveer 1,3 auto's moeten bezitten. Maar we hebben al ruim anderhalf jaar geen auto meer. We kunnen op de fiets naar ons werk. En als we nog wel een auto nodig hebben, gebruiken we een deelauto. Hoe ervaar ik dat en wat zegt onderzoek hierover? 


Deze blog is gepubliceerd op de website van het KiM en met toestemming overgenomen.


Elektrisch autodelen

Een auto die eenmaal voor de deur staat doe je niet zomaar weg. Maar toen de onze aan vervanging toe was, vroegen we ons af of we er weer een wilden kopen. Mensen grijpen vaak een vervangingsmoment aan om hun autobezit te heroverwegen, zo blijkt uit KiM-onderzoek (zie 'Achtergrondrapport: verklaringen ...' ). Weer een occasion dan maar? Nee, liever een nieuwe elektrische auto. Maar zo'n aanschaf vonden we toch zonde van de grondstoffen, omdat de auto zo lang stilstaat doordeweeks. Toen kwam het elektrisch autodelen in beeld. 

Realistische inschatting

We maakten een inschatting van hoeveel we willen rijden en hoeveel tijd we aan trips besteden. Een deelauto betaal je per uur dat je hem hebt, ook al staat hij stil. Dat is wel even schakelen, omdat een langer familiebezoek dan meer geld kost dan een korter bezoek. Wat bleek? Een elektrische deelauto was voor ons alles bij elkaar even duur als een benzine-occasion uit 2014 - afschrijving, benzine, verzekering, onderhoud en belastingen. Daarom rijden we nu dus elektrisch. 

Meer vooruitdenken

Nadelen zijn er natuurlijk wel. Zo kiest ruim een kwart van de Nederlanders met rijbewijs niet voor autodelen, omdat ze het niet handig vinden. Ook vinden mensen autodelen te duur, te ingewikkeld of de beschikbaarheid van deelauto's te onzeker. De meeste van deze drempels vielen ons heel erg mee, dankzij het eenvoudige reserveren via een app bijvoorbeeld. Wel lever je wat comfort in als je het vergelijkt met een eigen auto. Je bent meer tijd kwijt aan het plannen en uitdenken. Kwestie van de juiste mindset en vooruitdenken. 

Typische autodelers?

Op het eerste gezicht lijken wij, als gezin met kinderen, niet op de typische deelautogebruiker. Want dat zijn toch jonge yuppen in de binnenstad? Maar uit recent onderzoek van het KiM blijkt dat wel mee te vallen. Wij vallen onder de grootste doelgroep van autodelers, de Welvarende gezinnen, die goed is voor een derde van alle Nederlandse deelautogebruikers. Terwijl de doelgroepen die mensen snel associëren met autodelen - Autoloze yuppenBinnenstadsbewoners en Jonge singles - samen ook maar een derde van de autodelers vertegenwoordigen.

Rijden of gereden worden

En de effecten op ons reisgedrag? We maken veel bewuster de keuze om wel of niet met de auto te gaan, waar we vroeger automatisch voor de auto kozen. Want die stond toch voor de deur. Deze verandering is ook te zien bij andere autodelers. We maken vaak combinaties, zoals vanaf een groot station het laatste stukje afleggen met een deelauto ter plekke. 

Volgende stap: de buurtauto?

De deelauto is voor ons een prima vervoermiddel. Nu gebruiken we auto's van een commerciële aanbieder, maar het lijkt nog voordeliger om deel te nemen aan een coöperatie. De tarieven van coöperatie Deel, autodelen door buren zelf georganiseerd, zijn bijvoorbeeld een kwart lager. Dus nu is het wachten op meer geïnteresseerden in onze wijk. 

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief